سرویس و تعمیر کاتالیزور مگان

سرویس و تعمیر کاتالیزور مگان مطلبی است که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم، پس اگر دارنده خودروی مگان هستید و یا کاتالیزور خودروی شما نیاز به تعمیر دارد تا انتها با ما باشید که اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار دهیم.

در ابتدا باید برای اینکه به اهمیت این قطعه ارزشمند پی ببرید باید با نحوه عملکرد آن آشنا شوید، نحوه عملکرد کاتالیزور به این‌صورت است که، موتور خودرو دود تولید می‌کند که این دود شامل آلاینده‌های زیادی ازجمله کربن منوکسید،هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن است. کاتالیزورها  این آلاینده‌ها را تجزیه کرده و بعد از واکنش‌های شیمیایی روی این آلاینده‌های خطرناک آن‌ها را تبدیل به گازهای بی‌خطر یا کم‌خطر کند این امر در  کمک به جلوگیری از هوا بسیار موثر است. به همین علت بسیاری از کشورها از جمله ایران استفاده از این قطعه را در خودروها اجباری کرده‌اند.

سرویس و تعمیر کاتالیزور مگان

تعویض یا تعمیر کاتالیزور مگان

تعویض یا تعمیر کاتالیزور مگان

تعویض یا تعمیر کاتالیزور مگان؟سوالی است که پاسخ واضح و آشکاری دارد،زیرا درکاتالیزور مگان، یک سری عناصر اصلی وجود دارد که وظیفه کاتالیستی را بر عهده دارند، این عناصر فلزات گران بهایی مانند: رودیم، پالادیم، پلاتین و … است. و یا از جنس فلزاتی همچون مس، نیکل، منگنز و آهن و … ساخته شده‌اند.

این نکته حائز اهمیت است که عنصر سریم به عنوان آزاد کننده، ذخیره کننده و بافر اکسیژن در کاتالیزور های سه گانه مورد استفاده قرار می گیرد تا موجب شود همیشه مخلوط گاز در محدوده استوکیومتری ثابت بماند.زیرا در این محدوده شاهد بیشترین کارایی از کاتالیست های سه گانه خواهیم بود.

وجود این فلزات در کاتالیزورها ضروری است اما به خاطر وجود آن‌ها در ساختار کاتالیزور قیمت بالایی نیز دارند، به همین‌خاطر  بسیاری از رانندگان ترجیح دهند به جای تعویض کاتالیزور به تعمیر این قطعه بپردازند چرا که کاری است به‌صرفه، البته این‌ کار اصلا ساده نیست و برای انجامش حتما نیاز به افراد متخصص و دستگاه‌های به خصوصصی است تا بتوانید اشکال کاتالیزور را به درستی تشخیص و به رفع آن بپردازید.

گروه تخصصی کاتالیست وان در خدمت شماست تا با استفاده از دستگاه های عیب یاب حرفه‌ای،و افراد متخصص ایراد بوجود آمده را پیدا کرده و هرچه سریعتر آن با کم‌ترین هزینه آن را برطرف نماید.

اهمیت تعمیر کاتالیزور مگان

 اهمیت تعمیرکاتالیزور مگان بسیر زیاد است به‌طور مثال اولین و مهم‌ترین آن‌ها جلوگیری از آلودگی هوا و کمک به محیط زیست است . نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که، اگر به موقع برای تعمیر کاتالیزور خودروی خوداقدام نکنید ممکن است باعث بیش‌تر شدن آسیب  این قطعه شود و دیگر قابل تعمیر نبوده و مجبور به تعویض این قطعه که همان‌طور که در بالا نیز گفتیم قیمت بالایی هم دارد شوید.

اهمیت تعمیر کاتالیزور مگان

و دلیل دیگر این است که اگر کاتالیزور خودروی شما خراب باشد و اقدام به تعمیر آن نکنید باعث ایجاد علائم زیر در خودروی شما می‌شود. علائمی مانند:

  • افت شتاب خودرو
  • افزایش ناگهانی مصرف سوخت
  • روشن نشدن یا بد استرات خوردن خورو
  • در صورتی که خودرو کاملا سرد باشد اگر کاتالیزور را با دست تکان دهید و صدایی شبیه تکان خوردن سنگریزه در داخل آن به گوش برسد نشانه ای از ریختن شبکه های داخل آن است.
  • روشن شدن چراغ چک ارور خودرو
  • مردود در تست آلایندگی (مقادیر HC و CO بیشتر از نرمال)
  • بد کار کردن خودرو همراه با لرزش در حالت دور آرام
  • کاهش دمای کاتالیزور (بازدهی واقعی کاتالیزور وقتی است که دمای آن بالا می‌رود و حتی احتمال دارد تا مرز 700 و 800 درجه هم برود. پس کاتالیزوری که پس از مدتی رانندگی و گرم شدن موتور هنوز به دمای ایده‌آل خود نرسیده باشد معیوب است). البته راه تشخیص دمای کاتالیزور نیازمند دستگاهی به نام حرارت سنج اینفِرارِد می‌باشد.
  • گرفتگی یا خرابی بافت شبکه‌ای که باعث عدم عبور دود از کاتالیزور می‌شود.
  • ضربه خوردن به پوسته کاتالیزور

این‌ها علائمی هستند که راننده به خوبی متوجه آن‌ها خواهد شد و نشان‌دهنده این است که به احتمال زیاد کاتالیزور خودروی شما خراب است و نیاز به تعمیر دارد.

کلام آخر: همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم تعمیر کاتالزور مگان کاری است تخصصی و نباید اصلا به صورت خودسرانه اقدام به تعمیر یا حذف کاتالیزور از خودروی خود کنید و حتما با تعمیرکاران متخصص مشورت کنید تا به اشتباه صدمه کاتالیزور را بدتر نکنید. اگر به خواندن این‌گونه مقالات علاقه‌مند هستد خواندن مقاله تعمیر کاتالیزور ریو را حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم.