علت خرابی کاتالیزور : گاهی اوقات برای رانندگان سوالی پیش می آید که علت خرابی کاتالیزور چه می باشد و حتی گاهی اوقات کاتالیزور خراب می شود ولی کسی متوجه خرابی این قطعه نمی شود. ما در این مطلب قصد داریم تا علت خرابی کاتالیزور و علائم خرابی های آن را برای شما شرح دهیم تا زمانی که با این مشکل مواجه شدید بتوانید آن را برطرف کنید.

درباره علت خرابی کاتالیزور بیشتر بدانید :

کاتالیزور یک قطعه حیاتی در خودرو می باشد که باعث می شود آلایندگی های خودرو به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و از ورود گازهای سمی که حاصل از احتراق موتور می باشد به محیط زیست جلوگیری می کند. این قطعه در مسیر اگزوز خودرو قرار می گیرد و باعث کاهش آلایندگی ها می شود اما گاهی اوقات باعث خرابی می شود که باعث می شود عملکرد آن با اختلال مواجه شود.

کاتالیزور مانند هر قطعه دیگری در خودرو یک طول عمری دارد و زمانی که فرسوده شود به درستی کار نمی کند و نیاز به تعویض آن دارد. کاتالیزور معمولا بین 3 یا 4 سال عمر می کند و البته این طول عمر بستگی به میزان استفاده از خودرو دارد ولی بهتر است حداکثر هر 3 یا 4 سال یک بار این قطعه را تعویض کنید. اما گاهی اوقات در خودروهایی که از آن ها کمتر استفاده شده است ممکن است خرابی کاتالیزور در آن ها مشاهده شود و برای تعمیر آن باید قطعه به طور کامل بررسی شود. از علت های خرابی کاتالیزور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایان عمر کاتالیزور
  • گرفتگی در مسیر کاتالیزور
  • ضربه خوردگی به کاتالیزور
  • بسته بودن مسیر اگزوز
  • و …

برای بررسی بیشتر باید خودرو را به یک تعمیرگاه متخصص ببرید تا این مشکل را برطرف سازند. مجموعه کاتالیست وان به صورت تخصصی و با کادری مجرب در زمینه فروش و تعمیر کاتالیزور انواع خودروهای خارجی فعالیت می کند و شما می توانید جهت تعمیر و سرویس کاتالیزور خودرو خود، به این مجموعه مراجعه نمایید.

فروش و تعمیر کاتالیزور چری

علت خرابی کاتالیزور

توضیح علت خرابی کاتالیزور :

تعمیر کاتالیزور نقش به سزایی در کاهش آلودگی ناشی از اگزوز خودرو دارد.

با این حال، این مؤلفه ها قادر می باشد تا در طول زمان از کار بیفتند و باعث ایجاد مشکلات زیادی شوند. در اینجا شایع ترین دلایل خرابی مبدل کاتالیزوری را ارائه می دهیم.

تعمیر کاتالیزور سمند
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

برای مطالعه بیشتر : کاتالیست آریزو

گرم شدن بیش از حد موتور
موتور بیش از حد گرم می شود، که یکی از شایع ترین دلایل خرابی مبدل کاتالیزوری گرم شدن بیش از حد است. وقتی که مبدل خیلی داغ خواهد شد، می تواند ذوب بشود، ترک بخورد یا تاب بخورد و آن را بی اثر می نماید. گرمای بیش از حد می تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد، که در ادامه توضیح می دهیم :

مقادیر بیش از حد گاز نسوخته در سیستم اگزوز
نشتی سوپاپ اگزوز یا شمع ناقص
یک سنسور اکسیژن که کار نمی کند
اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، ممکن است نشانه گرمازدگی باشد:

موتور خاموش خواهد شد
بوی تخم مرغ گندیده
صداهای کوبنده از مبدل
آسیب فیزیکی
از علائم شایع خرابی مبدل کاتالیزوری، آسیب فیزیکی خواهد بود. این می تواند ناشی از زباله های جاده، سرعت گیرها یا دیگر موانعی باشد که می توانند به قسمت زیرین ماشین شما برخورد کند.

اگر مبدل سوراخ شود، قادر است تا جریان گازهای خروجی را محدود کند و باعث مشکلات عملکرد موتور گردد و باید تعمیر کاتالیزور تیبا انجام شود.

آلودگی
آلودگی یکی دیگر از عواملی است که می تواند دلیل خرابی مبدل کاتالیزوری خواهد شد. این می تواند ناشی از ورود روغن یا ضد یخ به سیستم اگزوز بوده که می تواند کاتالیزور را بپوشاند و کارایی آن را کاهش خواهد داد. سطح پایین مایع خنک کننده نیز می تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود که به مرور زمان به مبدل آسیب می بیند.

در آخر هم، مبدل های کاتالیزوری به سادگی قادر هستند تا در طول زمان فرسوده شده و کاتالیزور داخل مبدل می تواند با آلاینده ها پوشیده شده یا به سادگی در طول زمان شکسته گردد و کارایی آن کم خواهد شد.

بیشتر مبدل‌ها برای دوام حدود 100000 کیلومتر طراحی می نمایند، اما بسته به شرایط رانندگی و دیگر عوامل می‌تواند متفاوت گردد.

با خرید کاتالیزور اورجینال از گروه تخصصی کاتالیست وان می توانید تا مدت ها از تعمیر کاتالیزور خلاص شوید

امتیاز مطلب post