چرا تعمیر کاتالیزور بسترن

چرا تعمیر کاتالیزور بسترن سوالی است که اگر راننده خودرو بسترن هستید و یا کاتالیزور خودروی شما به مشکل برخورد کزده ذهن شما حتما به خود مشغول کرده است ما در این مقاله سعی داریم هرآنچه درباره نحوه عملکرد کاتالیزور و تعمیر آن و.. نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

تعمیر کاتالیزور بسترن

تعویض یا تعمیر کاتالیزور بسترن

تعویض یا تعمیر کاتالیزور بسترن؟ جواب این سوال قطعا تعمیر است. برای توضیح این‌که چرا تعمیر کاتالیزور بهتر از تعویض آن است. باید گفت کاتالیزوها از فلزات گران بهایی نظیر: رودیم، پالادیم، پلاتین و …  ساخته شده‌اند،که این امر باعث شده تا مبلغی که برای خرید این قطعه باید پرداخت کنید نیز بالا باشد. پس این کاملا منطقی است که اکثر رانندگان ترجیح دهند به جای تعویض به تعمیر این قطعه گران‌بها بپردازند.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که تعمیر کاتالیزور بسترن اصلا کار ساده‌ای نیست و نیاز به تخصص و تجربه دارد. هرگز به صورت خودسرانه اقدام به تعمیر و یا تعویض کاتالیزور نکنید.

می‌توانید با سپردن تعمیر کاتالیزور خودروی خود به گروه تخصصی کاتالیست وان بهترین و سریع‌ترین خدمات را با بهترین قیمت دریافت نمائید.

حذف یا تعمیر کاتالیزور بسترن

عملکرد کاتالیزورها به این صورت است که،دود تولید شده توسط  موتور خودرو که شامل آلاینده‌های زیادی ازجمله کربن منوکسید،هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن است را دریافت و با تجزیه آن‌ها و انجام واکنش‌های شیمیایی این آلاینده‌های خطرناک را تبدیل به گازهای بی‌خطر یا کم‌خطر می‌کند.

به همین‌خاطر می تواند تا حدود 90 درصد از گازها و آلاینده‌های سمی خارج شده از موتور خودرو را بی اثر و تصفیه کند. در واقع این قطعه هیدروکربن هایی که حاصل احتراق ناقص در موتور بوده و به حالت نیمه سوخته هستند را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند.از دیگر عملیات مهمی که کاتالیزورها انجام می‌دهند دریافت اکسید ازت و تبدیل آن به گاز ازت است.طبق مواردی که در بالا گفته شد شما با حذف یا تخلیه این قطعه باعث می‌شوید آلودگی بیشتری وارد هوا شود و به محیط زیست هم آسیب می‌رسانید.

حذف یا تعمیر کاتالیور بسترن

حذف این قطعه عوارض زیاد دیگری نیز دارید از جمله این عوارص، کاهش شتاب خودرو می‌باشد چرا که کاتالیزورها دارای یک سنسور اکسیژن هستند که اکسیژن مورد نیاز برای احتراق سوخت تعمین می‌کند، با برداشتن این مبدل و عدم ارتباط با سنسور میزان هوای ورودی به داخل محفظه احتراق از حالت تنظیم خارج می شود و متناسب با دور موتور صورت نمی گیرد و احتراق ناقص پیامد آن است که علاوه بر آلایندگی بیشتر، سبب فرسوده شدن قطعات موتور نیز می شود که همین امر کاهش توان موتور و در نهایت افت شتاب خواهد داشت.

به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که حذف کاتالیزور باعث ایجاد سر و صدای اضافی از داخل موتور خواهدشد. زیرا این مبدل بر سر راه صداهای خروجی از موتور قرار دارد و به نوعی مسدود کننده صداهای موتور نیز محسوب می شود که برداشتن آن موجب خروج  صداهای ناهنجار و اضافی از داخل موتور می شود.

علائمی که به شما می‌گویدبه تعمیر کاتالیزور بسترن نیاز دارید

به تعمیر کاتالیزور بسترن نیاز دارید

نشانه‌ها و علائمی که به شما می‌گویدبه تعمیر کاتالیزور بسترن نیاز دارید چیست؟  علائمی که بر اثر خرابی کاتالیزور درخوروی شما به وجود می‌آید به راحتی توسط راننده خودرو قابل درک است و با دیدن این علائم حتما باید هرچه سریع‌تر به تعمیرکار متخصص جهت تعمیر کاتالیزور خودروی خود مراجعه نمائید، چزا که ممکن است خرابی کاتالیزور به بقیه قطعه‌های خودرو نیز آسیب برساند و یا بعد از مدتی دیگر آسیب به کاتالیزور به حدی زیاد شذه باشد که نتوان آن را تعمیر کرد و مجبور به تعویض این قطعه گران شوید. نشانه هایی که که به شما می‌گوید کاتالیزور خودروی شما نیاز به تعمیر دارد مانند:

  • افت شتاب خودرو
  • افزایش ناگهانی مصرف سوخت
  • روشن نشدن یا بد استرات خوردن خورو
  • در صورتی که خودرو کاملا سرد باشد اگر کاتالیزور را با دست تکان دهید و صدایی شبیه تکان خوردن سنگریزه در داخل آن به گوش برسد نشانه ای از ریختن شبکه های داخل آن است.
  • روشن شدن چراغ چک ارور خودرو
  • مردود در تست آلایندگی (مقادیر HC و CO بیشتر از نرمال)
  • بد کار کردن خودرو همراه با لرزش در حالت دور آرام
  • کاهش دمای کاتالیزور (بازدهی واقعی کاتالیزور وقتی است که دمای آن بالا می‌رود و حتی احتمال دارد تا مرز 700 و 800 درجه هم برود. پس کاتالیزوری که پس از مدتی رانندگی و گرم شدن موتور هنوز به دمای ایده‌آل خود نرسیده باشد معیوب است). البته راه تشخیص دمای کاتالیزور نیازمند دستگاهی به نام حرارت سنج اینفِرارِد می‌باشد.
  • گرفتگی یا خرابی بافت شبکه‌ای که باعث عدم عبور دود از کاتالیزور می‌شود.
  • ضربه خوردن به پوسته کاتالیزور

که البته تشخیص دقیق خرابی و تعمیر آن همانطو که در بالا نیز گفتیم حتما باید به دست متخصص انجام شود.

کلام آخر:همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم تعمیر کاتالیزور به صورت تخصصی باید انجام شود حتما برای انجام آن با یک متخصص مشورت کنید تا تعمیر کاتالیزور خودروی شما به صورت مناسبی انجام شود. اگر به این‌گونه مقالات علاقه‌مند هستید خواندن مقاله تعمیر کاتالیزور لیفان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.