تعمیر کاتالیزور چیست؟ و چرا به تعمیر کاتالیزور احتیاج پیدا می‌کنیم؟

تعمیر کاتالیزور چیست؟ و چرا به تعمیر کاتالیزور احتیاج پیدا می‌کنیم؟ مبحثی است بسیار تخصصی و پیچیده که تعمیر کاران متخصص باید به‌صورت دقیق علائیم و روش‌های تعمیر کاتالیزور را بلد باشند ولی ما در این مقاله به صورت مختصر درباره دلایل خرابی کاتالیزورها، نحوه نگهداری از کاتالیزورها و نحوه عملکرد آن‌ها اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهیم تا در مواقع مورد نیاز از آن استفاده کنید.پس در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ تعمیر کاتالیزور چیست؟ را به‌طور کامل در اختیارتان قرار دهیم.

تعمیر کاتالیزور چیست و چرا به تعمیر کاتالیزور احتیاج پیدا می‌کنیم؟

البته درباره اطلاعات اولیه کاتالیزور مانند نحوه عملکرد کاتالیزور و… در مقالات گذشته توضیحات بیشتری در اختیارتان قرار داده‌ایم که در صورتیکه ه اطلاعات بیشتری احتیاج دارید خواندن مقاله درباره تعمیر کاتالیزور بدانید را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تعمیر کاتالیزور چیست؟ و نحوه عملکرد آن؟

در این بخش می‌خواهیم درباره تعمیر کاتالیزور چیست؟ و نحوه عملکرد آن؟ صحبت کنیم البته در ابتدا برای درک بهتر این موضوع که چه قدر سلامت کاتالیزور در خودرو اهمیت دارد به توضیح درباره نحوه عملکرد این قطعه ارزشمند در خودرو خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد کاتالیزور:

کاتالیزورها بسیار ساده تر از آنچه به نظر می رسند عمل می کنند. آن‌ها ماده‌ی شیمیایی هستند که یک واکنش شیمیایی را تسریع می کند، بدون اینکه خودش در طول واکنش تغییر کند.

نقش کاتالیزور کمی شبیه به مربی است که کنار زمین می ایستد و و دوندگان را تشوق میکند تا سریع تر بدوند. مربی نمی دود، او فقط سرجای خود می‌‌ایستد و با تکان دادن دست هایش باعث می شود دوندگان با سرعت بیشتری بدوند.

در یک مبدل کاتالیزوری، نقش کاتالیزور تسریع فرآیند حذف آلاینده هاست. معمولا از ترکیبات پلاتین یا فلزات شبه پلاتین مثل پالادیوم و رادیوم به عنوان کاتالیزور استفاده میشود.

تعمیر کاتالیزور چیست؟ و علائمی که نشان می‌دهد شما به آن نیاز دارید

تعمیر کاتالیزور چیست و علائمی که نشان می‌دهد شما به آن نیاز دارید
  1. روشن‌شدن چراغ چک موتور

اگر سیستم رایانه اتومبیل هر گونه خطایی را در موتور پیدا کند، چراغ چک موتور را روشن می‌کند تا مشکل را به راننده اطلاع دهد که این دلایل که باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود زیاد و تعمیر کار باید تشخیص دهد مشکل از کاتالیزور است یا خیر.

2. افت‌کردن شتاب ماشین

یکی دیگر از علائم خرابی کاتالیزور این است که ، اتومبیل ممکن است دچار تکان‌ها و لرزش ناگهانی شود و به آن اندازه که باید، کشش نداشته ندارد. دلیل آن هم این است که توان مبدل کاهش یافته است و به‌دلیل تخریب‌شدن و داغ‌شدن سلول‌ها و نیز مسدودشدن راه عبور گازهای اگزوز، موتور نمی‌تواند به‌خوبی تنفس کند در نتیجه ماشین قدرت کافی ندارد. البته بعضی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند کاتالیزور باعث خودرو می‌شود و بدون مشروت با متخصص اقدام به حذف این قطعه با ارزش می‌کنند که بعد از مدتی خودرو دجار افت شدیدی می‌شود.

3. شنیدن صداهای غیرطبیعی از زیر ماشین

ااین اشکال باعث شده در دور موتور بالا یا هنگام استارت زدن صدای ضربه شنیده شود، هرگاه این صدا را شنیدید به سلامت کاتالیزور خودروی خود شک کنید چرا که این صدا زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های سرامیکی تجزیه می‌شوند و ذرات آنها تحت‌تأثیر جریان گاز و نیروهای گریز از مرکز به دیواره کاتالیزور برخورد می‌کنند و این صدا آن‌قدری بلند هست که آن را بشنوید.

4. اشکال در خروج گازهایی که از صداخفه‌کن اگزوز می‌آیند

اگر کف دستتان را در مقابل لوله اگزوز ماشینی که کاتالیزور آن سالم است قرار دهید، حس خواهید کرد که جریان گاز خروجی حالت لرزشی یا نوسانی دارد. دلیلش این است که دریچه‌های خروجی به نوبت کار می‌کنند. اگر حس کردید که جریان خروجی این گازها ضعیف است یا حالت موجی  را ندارد، سلول‌های کاتالیزور خودروی شما ممکن است از بین رفته‌ باشد.

بهتر است بدانید هریک از علائم بالا به راحتی توسط راننده خودور قابل درک است پس بهتر است قبل از بیشتر شدن خسارت نزد متخصص رفته و ایراد را بر طرف نمائید.

تعمیر کاتالیزور چیست؟ و در داخل مبدل کاتالیزور ی چه اتفاقی می‌افتد؟ در داخل مبدل کاتالیزور ی چه اتفاقی می‌افتد و تعمیر کاتالیزور چیست؟

تعمیر کاتالیزور چیست؟ و در داخل مبدل کاتالیزوری چه اتفاثی می‌افتد؟ بهتر است بدانید که داخل کاتالیزرها، گازها از درون ساختار کندویی متراکم که ازجنس سرامیک با روکش کاتالیزور عبور می کنند، ساختار کندویی مبدل باعث می شود تا مولکوهای گاز در هر لحظه با سطح بزرگتری از کاتالیزور تماس داشته باشند، بنابراین واکنش شیمیایی به شکل سریع تر و موثرتری رخ خواهد داد.

در مبدل های کاتالیزوری از یکی از دو نوع کاتالیزور زیر استفاده می شود:

  • یکی از کاتالیزورها با استفاده از  فرآیند شیمیایی که کاهش نام دارد (حذف اکسیژن) با آلودگی اکسید نیتروژن مقابله می کند. این واکنش شیمیایی به این صورت عمل می‌کند که باعث تجزیه اکسیدهای نیتروژن به گازهای ازت و اکسیژن می شود (این گازها که بی ضرر هستند، زیرا به طور معمول در هوای اطراف ما وجود دارند).
  • کاتالیزور بعدی  از طریق یک فرآیند شیمیایی معکوس که اکسایش نام دارد (افزودن اکسیژن) مونوکسیدکربن را به دی اکسید کربن تبدیل می کند. سپس در طی یک واکنش اکسایش دیگر هیدروکربن های نسوخته در گازهای خروجی به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شوند.
تعمیر کاتالیزور سورنتو
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

در واقع  در مبدل های کاتالیزوری  واکنش‌های شیمیایی مختلف به طور همزمان اتفاق می افتد. به همین دلیل است که به آنها مبدل های کاتالیزوری سه گانه گفته می شود.

در بعضی از این دستگاه‌ها که  ضعیف تر هستند تنها دو واکنش اول (اکسایش) انجام میشود، بنابراین به آنها مبدل های کاتالیزوری دوگانه گفته می شود. بعد از اینکه کاتالیزور وظیفه خود را انجام داد، گازهای خروجی از اگزوز عمدتاً نیتروژن، اکسیژن، کربن دی اکسید و آب ( به شکل بخار) خواهند بود.

کلام آخر: امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله پاسخ این سوال را که تعمیر کاتالیزور چیست؟ را به وضوح داده باشیم البته در یک توضیح کوتاه برای جمع‌بندی باید گفت تعمیر کاتالیزور اصلا کار ساده‌ای نیست و نیاز به تحربه و تخصص بالایی دارد هرگز به‌صورت خودسرانه اقدام به حذف و یا تعمیر کاتالیزور خودروی خود نکنید . اگر این مقاله در بالا بردن دانسته های شما درباره کاتالیزور تاثیرگذار بود خواندن مقاله اهمیت تعمیر کاتالیزور را به شما پیسنهاد می‌کنیم

تعمیر کاتالیزور در کاتالیست وان

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چه اقداماتی برای عیب یابی و تعمیر کاتالیست در تهران انجام می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اقدامات زیر برای تعمیر کاتالیست در تهران در حال انجام است:
بررسی ظاهر کاتالیست
ابتدا کاتالیزور به صورت بصری بررسی می شود. اگر این قسمت شکسته، خراشیده یا فرورفته باشد، به احتمال زیاد شبکه اسفنجی داخلی آن نیز آسیب دیده است. البته با این روش نمی توان 100% از خرابی دستگاه اطلاع داشت، اما ساده ترین راه رعایت ظاهر دستگاه است.
فشار اگزوز را بررسی کنید
گفتیم که کاتالیست در قسمت اگزوز خودرو نصب می شود و گازهای خروجی اگزوز را آنالیز می کند. بنابراین، اگر فشار اگزوز بررسی شود، عملکرد کاتالیزور تا حد زیادی اندازه گیری می شود. برای این کار یک گیج فشار لازم است. فشار اگزوز را می توان با استفاده از فشارسنج و سایر تجهیزات تخصصی اندازه گیری کرد. اگر فشار اگزوز بالاتر از حد مجاز باشد، این نشان می دهد که کاتالیزور به درستی کار نمی کند.

هزینه تعمیر کاتالیزور در تهران

اگر قسمت کاتالیست خودرو شما آسیب دیده باشد و برای تعمیر کاتالیست به یکی از تعمیرگاه های مجاز و معتبر تهران مراجعه کنید، خواهید دید که هزینه تعمیر کاتالیست به عوامل مختلفی از جمله قیمت بستگی دارد.

در ابتدا تکنسین ها از دستگاه عیب یابی برای عیب یابی استفاده می کنند و عیب خودرو شما را به صورت کامپیوتری تشخیص می دهند. سپس بسته به عیب و اینکه آیا قطعه مورد نظر قابل تعمیر است یا خیر. درستش خواهند کرد.

در این مرحله، سطح مهارت و تجربه تعمیرکار، تعمیرگاهی که به آن مراجعه کرده اید و سطح خدماتی که به شما ارائه می دهند، بر هزینه تعمیر کاتالیست تأثیر دارد. برای اطلاع از هزینه دقیق تعمیر کاتالیزور در تهران با شماره 09128385256 تماس بگیرید و با ارائه توضیحات دقیق از وضعیت خودرو خود، هزینه تعمیر را استعلام کنید.
چه زمانی کاتالیست خودرو را تعویض کنیم؟
یکی از سوالات متداول شما مشتریان گرامی این است که آیا تعمیر کاتالیست معقول است و بعد از تعمیر می تواند به عملکرد اولیه خود برگردد یا به عبارتی با دیدن چه علائمی باید کاتالیست را تعویض کنیم؟
در پاسخ به این سوال باید گفت زمانی که برای تعمیر کاتالیست به تعمیرگاه مراجعه می کنید در ابتدا مهمترین قسمت کاتالیست یعنی شبکه اسفنجی بررسی می شود. اگر این قطعه رسوب نشان دهد با شستشو و نگهداری به حالت اولیه برمی گردد و قابل استفاده است. اما اگر این قسمت شکسته و گم شود; دیگر نمی توان با شستشو و نگهداری آن را اصلاح کرد. در چنین شرایطی خرید کاتالیست جدید و تعویض قطعه مورد نظر ضروری است.

به یاد داشته باشید که اگر گازهای سمی اگزوز به درستی توسط کاتالیزور تصفیه نشوند، به موتور باز می گردند و عملکرد موتور را مختل می کنند و حتی ممکن است وارد کابین خودرو شوند که برای سرنشینان بسیار خطرناک خواهد بود.

امتیاز مطلب post