تمام آنچه باید درباره تعمیرکاتالیزور بدانید

دراین بخش از مقاله می خواهیم تمام آنچه باید درباره تعمیر کاتالیزور بدانید، را بازگو کنیم اطلاعاتی نظیر کارآئی کاتالیزور، اهمیت تعمیر کاتالیزور و… اگر به اطلاعاتی درباره این قطعه و یا تعمیر کاتالیزور نیاز دارید تا انتها با ما همراه باشید.

برای اینکه با اهمیت وجود و سلامت این قطعه ارزشمند بیشتر آشنا شوید بهتر است در ابتدا نحوه عملکرد و کارآیی آن را بازگو کنیم.

درباره تعمیرکاتالیزور بدانید

نحوه عملکرد کاتالیزورها:

کاتالیزور خودروها و یا همان مبدل کاتالیزوری وسیله ای برای کنترل انتشار گازهای اگزوزی در هوا، کاتالیزور با انچام واکنش ردوکس (واکنش اکسیداسیون و کاهش) ، گازهای سمی و آلاینده های موجود در گازهای خروجی از یک موتور احتراق داخلی را به آلاینده های کمتر سمی تبدیل می کند. کاتالیزورها معمولاً برای موتورهای احتراق داخلی که توسط بنزین یا گازوئیل کار می کنند ، تعبیه می شود.

بهتر است بدانید با اینکه این قطعه ارزشمند معمولاً در سیستم های اگزوز  اتومبیل استفاده می شوند ، اما از آنها در ژنراتورهای الکتریکی ، لیفتراک ، تجهیزات معدن ، کامیون ، اتوبوس ، لوکوموتیو ، موتورسیکلت و کشتی نیز استفاده می شود. حتی در برخی از اجاق های چوبی برای کنترل میزان انتشار گازهای سمی از آنها استفاده می شود.

علت استفاده گسترده از کاتالیزور نیز در پاسخ به مقررات دولت ها برای کاهش گازهای آلاینده و همچنین به دلیل مقرراتی است که برای حفاظت از محیط زیست وضع شده است.

اهمیت تعمیر کاتالیزور در خورو

تمام آنچه باید درباره تعمیرکاتالیزور بدانید و اهمیت آن در خورو

در این بخش سعی داریم اطلاعات تکمیلی درباره تعمیر کاتالیزور را به شما ارائه دهیم یا در واقع تمام آنچه باید درباره تعمیر کاتالیزور بدانید و اهمیت آن در خودرو،تعمیر کاتالیزور به خاطر نحوه قرار گیری این قطعه در خودرو و حساسیت بالای آن اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد.

برای‌اینکه بهتر پی به اهمیت تعمیر کاتالیزور ببرید اطلاعاتی درباره اجزای تشکیل‌دهنده و نحوه قرار گیری آن در اختیارتان قرار می‌دهیم.

اجزای تشکیل‌دهنده کاتالیزورها:

ماده کاتالیزگر:  این قسمت از فلزاتی گران قیمتی مانند پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا، کادمیوم یا ترکیبی از آن‌ها تشکیل شده، البته استفاده از این فلزات ارزشمند باعث افزایش قیمت کاتالیزور نیز می شود که همین امر باعث شده بیشتر رانندگان هنگام خرابی کاتالیزور به جای تعویض، تعمیر کاتالیزور را انتخاب کنند.

کاتالیزور سراتو
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

هسته کاتالیزور: این قسمت از جنس سرامیک مونولیت است که اکثر اوقات ساختار آن لانه زنبوری است و در مرکز کاتالیست قرار می گیرد.

لایه اکسیدی:  این لایه از اکسید آلومینیوم، سیلیکا، آلومینا یا دی اکسید تیتانیوم ساخته شده است. وظیفه آن محافظت و نگهداری از ماده کاتالیزگر است.

باید درباره تعمیرکاتالیزور بدانید که

تعویض کاتالیزور چری مدل تیگو

باید درباره تعمیر کاتالیزور بدانید که تعمیر این قطعه همانطور که در بالا اشاره کردیم اصلا کار ساده ای نیست به خاطر نحوه قرار کیری آن در خودرو و حساسیت کاتالیزورها برای تشخیص درست ایراد این قطعه ارزشمند  به دستگاه‌ها و افراد متخصص نیاز داریم.

پس هرگز به صورت خودسرانه اقدام به حذف و یا تعمیر کاتالیزور نکنید. گروه تخصصی کاتالیست وان با سال‌ها تجربه در زمینه تعویض و تعمیر کاتالیزور در خدمت شماست تا با ارزان‌ترین قیمت بهترین خدمات را ارئه دهد. ( خرید کاتالیزور )

علائم خرابی کاتالیزورها:

  1.  روشن‌شدن چراغ چک موتور
  2. افت شتاب خودرو
  3.  شنیدن صداهای غیرطبیعی از زیر ماشین
  4. اشکال در خروج گازهایی که از صداخفه‌کن اگزوز می‌آیند

با دیدن این علائم بهتر است سریع به تعمیر کار متخصص مراجعه نمائید تا با تشخیص و رفع ایراد باعث خرابی بیشتر خودرو نشوید.

محل نصب کاتالیزورها کجاست؟

در طول این مقاله بارها به این موضوع اشاره کردیم که به خاطر نحوه قرارگیری کاتالیزورها تعمیر این قطعه نیز سخت‌تر می‌شود. حال به این موضوع می‌پردازیم که نحوه قرارگیری کاتالیزورها چگونه است و چرا؟ کاتالیزور اگزوز برای عملکرد خود، نیاز به گرمای بسیار زیادی در حدود ۸۰۰-۹۰۰ درجه سانتی‌گراد دارد بنابراین  روی بخشی از اگزوز قرار می گیرد که بیشترین گرما را تولید می‌ کند. از طرف دیگر کاتالیزور به جذب گرما و در نتیجه کاهش دمای موتور خودرو نیزکمک می کند.

به همین دلیل است  که کاتالیزورها در قسمت انتهایی اگزوز نصب می شود که کنار خروجی منیفولد دود قرار گرفته و با وجود دمای بسیار بالا در این قسمت به بهترین نحو عمل می کند.

کلام آخر : درباره تعمیرکاتالیزور بدانیدکه کاری است بسیار تخصصی و حساس، که حتما باید به دست متخصص انجام شود وگرنه به‌خاطر حساسیت آن ممکن باعث صدمه بیشتر به این قطعه و یا حتی خودرو شوید. اگر به خواندن این‌گونه مقالات علاقه‌مند هستید خواندن مقاله تعمیر کاتالیزور و تاثیر آن بر آلوگی هوا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

امتیاز مطلب post