امروز گروه تخصصی کاتالیست وان که در زمینه تعمیر و تعویض کاتالیزور و.. فعالیت دارد تصمیم دارد تا از تعمیر کاتالیزور دایون Y5 که یک خودروی آفرودی عالی و جذاب می باشد برای شما بگویید پس تا انتها همراه ما باشید، باید بدانید که از سال 1975، تقریباً لازم است تا تمام خودروها کاتالیزور داشته باشند. در حال حاضر خودروها دارای مبدل های کاتالیزوری می باشند یکی از مهمترین اجزای مربوط به ضد دود که در چند دهه گذشته معرفی گشته مبدل کاتالیزوری می باشد.

این جزء برای شکستن آلاینده های محیطی پیش از اینکه از لوله اگزوز خودرو خارج گردد، عمل خواهد کرد. در حال حاضر یک یا چند مبدل کاتالیزوری را در هر خودروی جدیدی که در دوران مدرن تولید گشته، یافت خواهد شد.

توجه نمائید که حتی اگر از نظر طراحی این قطعه نسبتاً دلچسب باشند. در موارد زیادی، مبدل کاتالیزوری حداقل یک بار در طول عمر موثر خودرو نیاز به تعویض یا تعمیر خواهد داشت.

نحوه عملکرد کاتالیزور و تعمیر کاتالیزور دایون Y5

نحوه عملکرد کاتالیزور و تعمیر کاتالیزور دایون Y5تعمیر کاتالیزور دایون Y5، یک مبدل کاتالیزوری تعداد زیادی از آلاینده هایی گه در هوا وجد دارد را که به عنوان محصول جانبی طبیعی احتراق تولید خواهند شد پیش از خروج از اگزوز خودرو، تجزیه خواه کرد.

کاتالیزورها دارای یک کاتالیزور یکپارچه می باشند که در آن یک واکنش شیمیایی طبیعی انجام خواهد شد. این واکنش شیمیایی گازهای مضر را به بخارات کمتر آسیب خواهدد زذ نظیر بخار تبدیل خواهند کرد. گفته می شود که به طور متوسط ​​استفاده از مبدل های کاتالیزوری کاملاً کارآمد باعث کاهش ردپای کربن خودرو تا 90 درصد می گردد

تعمیر کاتالیزور دایون Y5 و محل قرارگیری آن؟

تعمیر کاتالیزور دایون Y5،مبدل های کاتالیزوری را می توان در زیر زیرشاخه خودرو پیدا کرد که به صورت سری با سایر اجزای مهم سیستم اگزوز خودرو کار می نماید. موتورهای خطی در بیشتر مواقع دارای یک مبدل کاتالیزوری واحد می باشند، در حالی که موتورهای پیکربندی “V” معمولاً دارای دو مبدل کاتالیزوری مختلف می باشند.

درباره نحوه رفع خطای کاتالیزور بیشتر بدانید:

به طور کلی تشخیص مبدل کاتالیزوری با طراحی متمایز مستطیلی یا مستطیلی متالیک آن آسان خواهد بود. در اکثر مواقع، کاتالیزور ها  دارای دو دهانه مجزا می باشد که یکی از آنها جریان ورودی خروجی موتور و دیگری جریان خروجی گازهای خروجی از لوله اگزوز را امکان پذیر خواهد کرد.

کاتالیزورها به دلایلی نظیر: نامرغوب بودن نوع بنزین، آلودگی بیش از حد هوا و.. به مرور زمان دچار گرفتگی می شوند و  مالکین خودرو معمولا به جای تعویض کاتالیزور آن را خالی خواهند کرد در بعضی مواقع نیز از هدرز برای افزایش شتاب استفاده خواهند کرد.

در خودروهایی که دارای دو سنسور اکسیژن می باشد پس از تخلیه کاتالیزور خودرو یا نصب هدرز چراغ چک خودرو برای نشان دادن وجود مشکل کاتالیزور روشن می گردد که برای بر طرف آن حتما باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کرده تا با دانش فنی خود در زمینه ریمپ ایسیو  این خطا را برطرف خواهد کرد.

البته لازم به ذکر است که تخلیه کاتالیست از گروه متخصص کاتالیست وان اصلا مورد تایید نیست ان هم به این دلیل که چراکه آلایندگی زیادی را ایجاد کرده و موجب خواهد شد که خودرو دجار افت شتاب و خرابی‌های دیگر گردد پس پیشنهاد ما به شما عزیزانی که اقدام به حذف کاتالیزور کرده‌اید نصب مجدد این قطعه ارزشمندمی باشد.

در بعضی خودروها که بیشتر خودروهای داخلی و چینی را شامل خواهد شد که از موتور 1800  استفاده می‌نمایند خطای کاتالیزور یکی از شایع ترین ایرادات در این خودرو است که با ریمپ ایسیو این ایراد می‌تواند به طور کامل برطرف شود ، در 207 و 206 های ایرانیزه نیز این خطا بعد از نصب هدرز مشاهده خواهد شد که این مورد هم می‌توان با ریمپ ایسیو رفع گردد.

چه چیزی باعث مسدود شدن یا خراب شدن مبدل کاتالیزوری می شود؟

شایع ترین علت گرفتگی مبدل کاتالیزوری، آلودگی شیمیایی می باشد. این آلودگی می تواند به یکی از چندین راه مختلف منجر گرددیکی از برجسته ترین آنها مربوط به نشتی داخلی موتور می باشد که از طریق آن مایع خنک کننده یا روغن راه خود را به اگزوز موتور پیدا خواهد کرد. زمیانیکه این آلاینده ها در پایین دست مصرف گردند، می توانند به سرعت کاتالیزور خودرو را مسدود نمایند.

از سوی دیگر، سوخت بیش از حد یک یا چند سیلندر خاص قادر است باعث تخریب کاتالیزور داخلی نیز گردد. این اغلب زمانی اتفاق خواهد افتاد که سیستم جرقه زنی خودرو به طور موثر کار نمی کند، در نتیجه اجازه خواهد داد سوخت نسوخته از اگزوز خودرو عبور نماید.

این سوخت اضافی باعث گرم شدن بیش از حد ساختارهای داخلی کاتالیزور خواهد شد و در نهایت باعث خرابی کامل آن می گردد.

امتیاز مطلب post