این مقاله با موضوع تعمیر شستشوی کاتالیزور دنا توسط متخصصان گروه کاتالیست وان گردآوری و تقدیم نگاه مهربانتان خواهد شد این گروه تخصصی سال ها است که در زمینه تعمیر کاتالیزور، تعویض کاتالیزور، شستشوی کاتالیزور  و هر انچه مربوط به این قطعه ارزشمند است فعالیت دارد و همواره موفق بوده است پیش از پرداختن به موضوع جذاب مقاله بهتر است کمی درباره مشخصات فنی خودوری دنا اطلاعاتی در اختیارتان قرار بدهیم :

مشخصات فنی دنا 

موتور خودروی دنا EF7 بوده و این موتور یکی از انواعی است که در صنعت خودروسازی ایران فعالیت داشته است. موتور این خودرو 4 سیلندر با حجم 1646 سی سی بوده و در 4500 دور در دقیقه قدرت تولید می کند. گیربکس خودروی دنا به صورت خودکار مطابق با سایر سدان های ایرانی طراحی شده و از قدرت مناسبی برخوردار است. گیربکس این خودرو 5 سرعته بوده و نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. گشتاور 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه تولید می کند. شتاب صفر تا 100 این خودرو در 13.5 ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی خودروی دانا 9 لیتر در هر صد کیلومتر است و البته طبق برآوردها این میزان سوخت در فواصل شهری به 7.8 لیتر در 100 کیلومتر می رسد. به طور کلی می توان گفت که در مقایسه با سایر خودروهای دنا تولید داخل از ایمنی بالاتر و امکانات مدرن تری برخوردار است و می تواند یک خودروی مسافربری و درون شهری مناسب برای دو گروه از جوانان و خانواده ها باشد. مدل دنا پلاس اگرچه طراحی و ویژگی های جدیدتری دارد، اما برای موفقیت بیشتر تلاش کرده است.

دنا معمولی البته ظاهر بهتری نسبت به سایر نسخه های قبلی ایران خودرو مانند سمند و سورن دارد اما همچنان از پلت فرم پژو 405 استفاده می کند و از نظر ساختاری تفاوت عمده ای بین دانا و مدل وجود ندارد. خودروهای خود را نام برد، اما این خودروی جدید برخلاف رقبای خود، خود را یک سدان و متمایز از بقیه ثابت کرد. ناگفته نماند که تغییراتی در اسکلت سکوی اصلی دانا اعمال شده است. یکی از گلایه های بسیاری از مالکان خودروهای مجهز به پلت فرم پژو 405 مانند سمند و سورن مربوط به محل قرارگیری ستون هاست که باعث ایجاد نقاط کور ناعادلانه شده است.

ما می گوییم بی انصافی است زیرا بهترین خودروهای دنیا در نهایت عامل نقاط کور می شوند و مدینه فاضله خودروسازی هنوز به پایان خود نرسیده است و وجود نقاط کور قابل توجیه است. اما مشکل محل قرارگیری ستون های سکوی 405 این است که باعث تاری دید راننده می شود که البته در دنا حل شد و با پنهان سازی و طراحی ستون ها این مشکل به حداقل رسید. نیازی به گفتن نیست که سایر اجزای مغز طبیعی نیز با تفاوت هایی مرتبط هستند. برای مثال می توان به چراغ های جلو و عقب آن اشاره کرد. طراحی زیبای مکعبی آن که حالت سه بعدی را القا می کند، ظاهری اسپرت به چهره خودرو می بخشد. ادغام جلوپنجره و چراغ های جلوی این خودرو به زیبایی کلی طراحی بیرونی این خودرو می افزاید. دو چراغ مه شکن در یک ردیف سپر قرار گرفته اند که کمک زیادی به روشنایی جاده های تاریک می کند. از انحناها و فرورفتگی های هوشمندانه ای که در خودروهای لوکس می بینیم خبری نیست، اما همین سادگی و یک دست بودن آن را زیبا کرده است. رینگ های 12 اینچی این خودرو با طراحی آلومینیومی درخشش را به مجموعه بصری این خودرو بخشیده است. البته حجم گلگیرها کمی بیشتر شد و دستگیره درها نیز با تغییراتی همراه شد.

تعمیر شستشوی کاتالیزور دنا و تعریف کاتالیزور

کاتالیزورها وسیله ای هستند که در مسیر اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر از آلودگی هوا جلوگیری می کند. البته این مبدل ها انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی هر کدام بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. به عنوان مثال، مبدل کاتالیزوری خودروهای دیزلی جایی است که واکنش های اکسیداسیون انجام می شود.

در طی این واکنش ها، مونوکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت به دی اکسید کربن، نیتروژن و آب تبدیل می شوند. اگرچه مبدل های کاتالیزوری بیشتر در خودروها استفاده می شوند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها و هواپیماها نیز استفاده می شوند. لازم به ذکر است که این دستگاه در واقع به منظور رعایت مقررات دولتی و زیست محیطی در خصوص رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودرو اختراع شده است.

مبدل های کاتالیزوری از سه بخش مهم تشکیل شده اند: هسته کاتالیزور، لایه اکسید و ماده کاتالیزور که در زیر به طور مختصر هر کدام توضیح داده شده است.

تخت کاتالیزوری: تخت های سرامیکی یکپارچه با ساختار لانه زنبوری در مبدل های خودرو استفاده می شود.

لایه اکسید به عنوان تکیه گاه مواد کاتالیزور استفاده می شود

لایه اکسید: از این لایه به عنوان تکیه گاه مواد کاتالیست استفاده می شود که باعث افزایش سطح ویژه کاتالیزور می شود. این لایه معمولاً از اکسید آلومینیوم (Al2O3)، دی اکسید تیتانیوم (TiO2)، دی اکسید سیلیکون (SiO2) یا ترکیبی از سیلیس و آلومینا ساخته می شود.

کاتالیزور پژو 2008
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

ماده کاتالیست: کاتالیزور در واقع ماده اصلی مبدل کاتالیزوری است که معمولا از خانواده فلزات گران قیمت مانند پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا و کادمیوم انتخاب می شود. اما از دیدگاه مقرون به صرفه بودن، معمولاً از پالادیوم و رادیوم استفاده می شود.

لازم به ذکر است که علاوه بر واکنش های اصلی مبدل کاتالیزوری که منجر به تولید محصولات غیر سمی می شود، یک سری واکنش های نامطلوب نیز رخ می دهد که باعث تولید مقادیر بسیار کمی از محصولات سمی مانند هیدروژن می شود. سولفید (H2S) و آمونیاک (NH3). این نوع واکنش‌های ناخواسته معمولاً در مبدل‌های کاتالیزوری بر اساس واکنش‌های سه مرحله‌ای رخ می‌دهند. اگرچه حذف کامل چنین واکنش هایی امکان پذیر نیست، اما با اعمال یک سری تغییرات در ماهیت ماده کاتالیزور و لایه اکسید می توان تا حد امکان از این واکنش ها جلوگیری کرد. به عنوان مثال، برای جلوگیری از تولید سولفید هیدروژن، می توان نیکل یا منگنز را به لایه اکسید فلز اضافه کرد. این فلزات به دلیل حساسیت به جذب گوگرد، مانع از جذب آن توسط لایه اکسیدی می شوند. به عبارت دیگر، سولفید هیدروژن زمانی تولید می شود که گوگرد توسط لایه اکسید در دماهای پایین جذب شود. پس از جذب گوگرد در دمای پایین، در مرحله بعد در دمای بالا آزاد می شود و پس از ترکیب با هیدروژن گاز سولفید هیدروژن تشکیل می شود.

تعمیر شستشوی کاتالیزور دنا و بهترین راه برای شستشوی آن

تعمیر شستشوی کاتالیزور دنا و بهترین راه برای شستشوی آنتعبهترین روش شستشوی کاتالیست که نیازی به برداشتن آن نیست، استفاده از پاک کننده های مخصوص کاتالیست است. این پاک کننده ها همچنین سیستم اگزوز، سیستم سوخت رسانی و سنسورهای اکسیژن را شستشو و تمیز می کنند. البته کارشناسان معتقدند اگر سیستم اگزوز بسیار کثیف باشد یا شبکه لانه زنبوری کاتالیزور خودرو شکسته باشد، این تکنیک جواب نخواهد داد.

برای اطمینان از صحت این روش شستشوی کاتالیزور، با یک چکش یا آچار روی محفظه کاتالیست ضربه بزنید. البته دقت کنید که شدت ضربه برای ایجاد فرورفتگی یا شکستگی در بدن او کافی نباشد.

اگر بعد از ضربه زدن صدایی غیرعادی از داخل کاتالیزور شنیدید، ممکن است مش لانه زنبوری شکسته شود یا رسوبات سنگینی در داخل مش جمع شده باشد که تنها با برداشتن مبدل می توان آن را از بین برد.

اما اگر صدای عجیبی نمی شنوید، مراحل زیر را دنبال کنید:

یک پاک کننده کاتالیست با کیفیت و سازگار با وسیله نقلیه خود دریافت کنید. برخی از پاک کننده ها فقط با موتورهای دیزلی یا بنزینی کار می کنند، در حالی که برخی دیگر با هر دو کار می کنند.
پاک کننده را داخل باک بنزین ماشین بریزید. برچسب برف پاک کن حاوی تمام دستورالعمل های لازم در مورد میزان و مقدار سوخت خودرو است.
پس از افزودن محلول شستشوی کاتالیست، ماشین را روشن کرده و برانید. راندن خودرو، پاک کننده را از طریق سیستم اگزوز خودرو به گردش در می آورد. برچسب برف پاک کن نشان می دهد که برای بهترین نتیجه چقدر باید رانندگی کنید.
توصیه می کنیم با سرعت موتور بالای 3000 دور در دقیقه رانندگی کنید تا مبدل کاتالیزوری به اندازه کافی داغ شود تا هرگونه گرفتگی و رسوبات باقی مانده را بسوزاند.
مراقب دماسنج ماشین خود باشید تا مطمئن شوید که بیش از حد گرم نمی شود. اگر فرآیند تمیز کردن و شستشوی کاتالیزور با موفقیت انجام شود، دود اگزوز کمتر می شود، شتاب گیری سریعتر و مصرف سوخت خودرو کمتر می شود.

فروش و تعمیر کاتالیزور دنا

( تعمیر شستشوی کاتالیزور دنا ) طول عمر این قطعه به طور متوسط ​​برابر با طول عمر خودرو است اما به دلیل کیفیت پایین سوخت یا ضربه فیزیکی یا … ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد و در صورت رفع نشدن مشکل نیاز به تعویض داشته باشد.

توصیه ما به عنوان متخصص در این زمینه این است که تعمیر و نگهداری کاتالیست خودرو دنا را فراموش نکنید و برای انجام دوره ای آن، تعمیر و نگهداری این قطعه شامل شستشوی اجزای مختلف آن با محلول های نظافتی استاندارد می باشد.

ما بر کیفیت محلول شستشوی کاتالیست خودرو دنا تاکید می کنیم زیرا برخی افراد کم تجربه و ناآگاه برای نگهداری از این مبدل از جوهر نمک استفاده می کنند.

آنها نمی دانند با این کار چه آسیب هایی به قطعات مختلف آن وارد می کنند تا جایی که مالک خودرو مجبور به خرید کاتالیست خودرو بورگوارد برای تعویض مبدل قبلی می شود.

بنابراین همیشه برای شستشوی کاتالیست خودرو دنا به تعمیرگاه های مجاز و معتبر کاتالیست مراجعه کنید. نگهداری از این اتاق با محلول های استاندارد تمام آلودگی ها و رسوبات ایجاد شده در اتاق و شبکه های آن را از بین می برد و این اتاق می تواند به حداکثر کارایی خود برسد.

مرکز تعمیرات کاتالیست پرشین کاتالیست یکی از مراکز تعمیرات کاتالیست خودرو در دنا می باشد که تمامی مجوزهای مربوط به این سرویس را دریافت کرده و برای نگهداری و شستشوی این قطعه حساس از پرسنل مجرب و تجهیزات استاندارد استفاده می کند. در صورت تمایل به اطلاع از شرایط خاص خدمات ما با مرکز تخصصی پرشین کاتالیست تماس بگیرید.

تعمیر کاتالیزور دیگنیتی

5/5 - (1 امتیاز)