کاتالیزور پژو پارس چیست؟
کاتالیزور بخشی از سیستم اگزوز خودرو است که عملکرد آن تاثیر مستقیمی بر میزان انتشار گازهای خروجی از خودرو دارد.

مبدل کاتالیزوری مورد استفاده در اگزوز خودرو کاربرد جدیدی از کاتالیزور سطحی است. مونوکسید کربن و هیدروکربن های حاصل از سوخت های نسوخته موجود در دود خودروها آلاینده های خطرناک هوا هستند. گازهای خروجی از اگزوز خودرو و همچنین کمی هوا از روی کاتالیست که حاوی اکسیدهای فلزی است عبور می کند. گاز CO و هیدروکربن ها به CO2 و H2O تبدیل می شوند که نسبتاً بی ضرر هستند و در هوا آزاد می شوند. مبدل کاتالیزوری بخش مهمی از سیستم کنترل آلایندگی خودرو شما است. اما گاهی اوقات عملکرد آنها مختل می شود.

کاتالیزور پژو پارس و کاربرد آن؟

مونوکسید کربن، هیدروکربن ها و اکسیدهای نیتروژن آلاینده های خطرناکی هستند که در اگزوز خودروها یافت می شوند. واکنش های شیمیایی و تجزیه گاز توسط کاتالیزور انجام می شود و میزان این آلاینده های خطرناک را در دود خودرو به حداقل می رساند. علاوه بر این، کاتالیزور اکسید نیتروژن را که یک ماده سمی است، به گاز نیتروژن تبدیل می کند که یک گاز بی خطر محسوب می شود.
در بسیاری از کشورها، حذف کاتالیست و رانندگی بدون آن یک تخلف جدی و خلاف قانون تلقی می شود. زیرا آسیب جدی به محیط زیست وارد می کند. بنابراین، اگر کاتالیزور از کار افتاد، به فکر حذف آن نباشید.

کاتالیزور خودرو در ایران
در ایران خودروسازان از سال 1392 اقدام به نصب کاتالیزور در خودروهای داخلی کردند و تا قبل از آن خودروها استانداردها را رعایت نمی کردند و به همین دلیل آلایندگی این خودروها 30 برابر بیشتر از سایر خودروها است و بر این اساس برنامه ریزی شده است. کاهش انتشار است. تولید خودروهای مدل 2013 ارائه شده در سازمان حفاظت محیط زیست. این احتمال وجود دارد که برخی از خودروهای تولید شده در سه ماهه آخر سال 2006 با قطعه کاتالیست نصب نشده باشند.

تا سال 1398 وجود یا عدم وجود کاتالیست در مراکز معاینه فنی کشور اندازه گیری نمی شد. بر اساس طرح جهانی کاهش آلودگی هوا، تست بهداشتی کاتالیست ها و کارتریج های کربن در معاینه فنی خودروها به منظور صدور برگه و برچسب معاینه فنی از ابتدای سال ۹۱ الزامی است. ( تعمیر کاتالیزور )

عوامل موثر در زوال کاتالیزور پژو پارس

Peugeot Pars catalystدر صورت خرابی کاتالیست، ابتدا باید مشکل را برطرف کرده و سپس کاتالیست را تعویض کنید. زیرا تا زمانی که علت اصلی خرابی مشخص نشود با تعویض کاتالیست به سادگی مشکل حل نمی شود و پس از مدتی دوباره مشکل ایجاد می کند.

کاتالیزور دانگ فنگ
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

• داغ شدن بیش از حد موتور

• ضربه های جدی و آسیب های فیزیکی

• سیستم جرقه زنی خودرو معیوب است

• مکمل های تزریق نمک و مکمل های تقلبی را می توان به عنوان یکی از عوامل موثر در خرابی کاتالیست معرفی کرد.

چگونه بفهمیم کاتالیزور پژو پارس خراب است؟

با هم 9 مورد از رایج ترین علائمی را که در هنگام آسیب دیدن کاتالیزور رخ می دهد، مرور می کنیم.

1- کاهش شتاب خودرو

2- ممکن است ماشین شما روشن نشود یا بد استارت نخورد!

3-افزایش ناگهانی مصرف سوخت (هزینه یک لیتر بنزین است).

4- خودروی شما در تست آلایندگی رد می شود (مقادیر HC و CO بالاتر از حد معمول است)

5- بوی بد یکی از شایع ترین علائم خرابی کاتالیست است. اگر بویی شبیه به تخم مرغ فاسد را تجربه کردید و بوی آن به مرور زمان زیاد شد، این نشانه خرابی کاتالیزور است.

6- نشانگر واقع در پشت آمپلی فایر را روشن کنید.

7- خرابی خودرو با لرزش در دور آرام

8- دمای کاتالیزور را کاهش دهید (با توجه به اینکه کارایی واقعی کاتالیست زمانی است که دمای آن افزایش می یابد و حتی می توان به مرز 700 و 800 درجه نزدیک شد، بنابراین کاتالیست پس از مدتی غلتیدن و گرم کردن آن موتور هنوز در دمای ایده آل خود است اگر به آن نرسیده باشد معیوب است.) البته راه تشخیص دمای کاتالیزور نیاز به دستگاهی به نام دماسنج مادون قرمز دارد.

9- وقتی ماشین کاملا سرد است، اگر کاتالیست را با دست تکان دهید و صدایی شبیه صدای سنگ بشنوید، نشانه ریزش شبکه های داخل کاتالیزور است. ( خرید کاتالیزور )

معایب حذف کاتالیزور پژو پارس چیست؟

افزایش آلایندگی خودرو تا 30 برابر، افزایش مصرف سوخت خودرو و افزایش صدای موتور از معایب حذف کاتالیزور است. البته افزایش صدای موتور یکی از دلایلی است که گفته می شود خودرو راحت تر نفس می کشد.

مزایای حذف کاتالیزور پژو پارس چیست؟

شتاب ماشین و قدرت موتور در شروع کار خیلی کم بالا خواهد رفت.
اما به مرور زمان موتور خودرو به دلیل افزایش کار کمی فرسوده می شود و این افزایش شتاب دیگر دیده نمی شود.

هر چند وقت یک بار باید کاتالیست را عوض کنم؟
عمر مفید این قطعه 100000-120000 کیلومتر است و پس از مدت زمان مشخصی از کارکرد خودرو عملا کاتالیست کارایی خود را از دست می دهد و میزان آلودگی تا 5 برابر افزایش می یابد.

امتیاز مطلب post