تعمیر کاتالیزور ریمپ سوبا ام4 :

پیش از اینکه به توضیح درباره تعمیر کاتالیزور ریمپ سوبا ام4 بپردازیم بهتر است کمی درباره مشخصات فنی این خودرو و… بیشتر بدانید :

موتور FMC M4 ساخت میتسوبیشی است. این موتور توربوشارژ با حجم 1481 سی سی و فراتر از سطح آلایندگی یورو 5، حداکثر توان خروجی آن در 5600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور خروجی آن بین 1500 تا 4000 دور در دقیقه به دست می آید.

این نیرو توسط گیربکس DCT ساخت شرکت آلمانی Magna به چرخ ها منتقل می شود. سیستم تعلیق FMC M4 از مک فرسون مستقل در جلو و بازوی عقب در عقب تشکیل شده است. در جدول زیر اطلاعات کامل وانت M4 در بازار ایران را مشاهده می کنید:

 

کد موتور 4A95TD میتسوبیشی
حجم موتور 1.5 لیتری توربو
قدرت 195 اسب بخار
گشتاور 285 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
وزن خالص 1715 کیلوگرم
حجم باک 55 لیتر
سایز رینگ 215/55R18
طول 4845 میلیمتر
عرض 1889 میلیمتر
ارتفاع 1710 میلیمتر
فاصله محوری 2900 میلیمتر

کاتالیزور خودرو چیست؟ و تعمیر کاتالیزور ریمپ سوبا ام4

مبدل کاتالیزوری یا کاتالیزور وسیله ای است که در خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر از آلودگی هوا جلوگیری می کند.

البته این مبدل ها انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی هر کدام بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. به عنوان مثال، مبدل کاتالیزوری خودروهای دیزلی جایی است که واکنش های اکسیداسیون انجام می شود.

کاتالیست 300×110 تاثیر و عوارض خارج کردن کاتالیست از خودرو
اثرات حذف کاتالیست اگزوز
در طی این واکنش ها، مونوکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت به دی اکسید کربن، نیتروژن و آب تبدیل می شوند. اگرچه مبدل‌های کاتالیزوری بیشتر در خودروها استفاده می‌شوند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون‌ها و هواپیماها نیز استفاده می‌شوند.

لازم به ذکر است که این دستگاه در واقع به منظور رعایت مقررات دولتی و زیست محیطی در خصوص رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودرو اختراع شده است.

طرح تعویض کاتالیزور نو با کهنه
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

تعمیر کاتالیزور ریمپ سوبا ام4 و اجزای کاتالیست اگزوز

تعمیر کاتالیزور ریمپ سوبا ام4 و اجزای کاتالیست اگزوزکاتالیست 300×210 تاثیر و عوارض خارج کردن کاتالیست از خودرو
نحوه عملکرد کاتالیزور خودرو
فلزات گرانبها مانند پالاتین، رودیوم، پالادیوم و همچنین فلزاتی مانند آهن، منگنز، نیکل و مس و همچنین عنصر سدیم در کاتالیزورهای سه گانه به عنوان بافر، ذخیره سازی و آزادسازی اکسیژن برای حفظ مخلوط گاز استفاده می شود. در نقطه استوکیومتری

زیرا در این مرحله کاتالیزورهای سه گانه بیشترین بازده را از خود نشان می دهند. به عقیده برخی حذف خودسرانه این قطعه باعث افزایش شتاب و قدرت موتور می شود. البته با حذف این قطعه می توان شتاب خودرو را افزایش داد اما در عین حال منجر به افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی می شود.

زمان تعویض و تعمیر کاتالیزور ریمپ سوبا ام4

تعویض کاتالیست 300×128 عوارض و عوارض خارج کردن کاتالیست از خودرو
صدای اگزوز بدون کاتالیزور
عمر مفید این قطعه زمانی به پایان می رسد که منافذ اسفنج مسدود شده و سطح موثر با گازهای خروجی پوشانده شود و قطعه دیگر نتواند گازهای خروجی را تصفیه کند.

از جمله عواملی که باعث کاهش طول عمر این قطعه می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد: دمای بالا، مسمومیت قطعه در اثر تماس با گازها و مواد سمی خارج شده از موتور و همچنین ضربه های اگزوز باعث افزایش چسبندگی، مسدود شدن منافذ و تبدیل شدن سطوح آن می شود. پوشش داده شده است که باعث کاهش اثربخشی آن می شود.

همچنین عملکرد ضعیف و نامناسب موتور باعث آسیب دیدن شمع ها، سیم ها و انژکتورهای سیلندر می شود که باعث احتراق ناقص سوخت و ارسال گازهای تولیدی به این قطعه می شود که در نهایت باعث کاهش طول عمر آن می شود. به طور متوسط ​​طول عمر مبدل کاتالیزوری حدود 4 سال است و خودرو پس از طی 50000 تا 60000 کیلومتر نیاز به تعویض دارد.

البته مبدل های کاتالیزوری نصب شده روی خودروهای تولید داخل باید پس از طی حدود 80 هزار کیلومتر تعویض شوند.

امتیاز مطلب post