کاتالیزور از چیست ؟

کاتالیزور نوعی ماده شیمیایی است که باعث افزایش سرعت واکنش های شیمیایی در فرآیندهای شیمیایی می شود. به عبارت دیگر، واکنش شیمیایی را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. البته در طی این واکنش شیمیایی تغییری نمی کند و این مزیت اصلی کاتالیزور است. کاتالیزورها مواد بسیار مهمی هستند که بدون آنها بسیاری از صنایع به ویژه صنایع شیمیایی (از جمله نفت، گاز و پتروشیمی) و دارویی نمی توانند پیشرفت کنند. کاتالیست به فارسی ترجمه شده است، اما این نام در بحث های علمی و در بازار استفاده نمی شود. اما آیا کاتالیزوری در بدن انسان وجود دارد و اگر وجود دارد، چیست؟ کاتالیزورهای موجود در بدن انسان همان آنزیم ها هستند. این آنزیم ها که بیوکاتالیست نیز نامیده می شوند، در واقع مولکول هایی هستند که سرعت واکنش های شیمیایی را افزایش می دهند. به عنوان مثال، نوعی آنزیم در دهان وجود دارد که در تجزیه نشاسته به قند ساده نقش دارد.

منظور از کاتالیزور همگن و ناهمگن چیست؟ کاتالیزورها می توانند همگن یا ناهمگن باشند. در کاتالیز همگن، ماده مورد استفاده به عنوان کاتالیزور در همان فاز واکنش دهنده است. اما در یک کاتالیزور ناهمگن (کاتالیزور ناهمگن) یا یک کاتالیزور سطحی (کاتالیزور ناهمگن)، واکنش دهنده ها و کاتالیزور با هم در دو فاز مجزا هستند و واکنش در سطح کاتالیزور انجام می شود.

کاتالیزورهای خودرو همیشه قیمت بالایی دارند زیرا این قطعه از عناصری مانند پالادیوم، رودیوم، پلاتین، نیکل و … تشکیل شده است که در دسته فلزات گرانبها قرار می گیرند و به همین دلیل قیمت کاتالیست بالاست. شاید ندانید که رودیوم گرانبهاترین فلز جهان است که بسیار کمیاب نیز هست.

کاتالیزور از چیست و چگونه یک کاتالیزور سرعت واکنش را افزایش می دهد؟

کاتالیزور مکانیسم و ​​مسیر واکنش را تغییر می دهد و با کاهش انرژی فعال سازی رفت و برگشت به میزان معینی و نه به نسبت، آنتالپی کمپلکس فعال را کاهش داده و سرعت واکنش را افزایش می دهد. در واقع در واکنش کاتالیز شده نسبت به واکنش کاتالیز نشده، ساختار کمپلکس فعال متفاوت است به طوری که محتوای انرژی آن کمتر است. علاوه بر این، کاتالیزور می تواند تعداد مراحل یک واکنش را تغییر دهد.

مبدل کاتالیزوری خودرو چیست؟ و کاتالیزور از چیست ؟

مبدل کاتالیزوری دستگاهی است که بر روی خروجی اگزوز و منیفولد اگزوز موتور هر خودرو قرار می گیرد و با یک سری واکنش های شیمیایی از آلودگی هوا و محیط زیست با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی ضرر جلوگیری می کند. اما کدام خودروها کاتالیزور دارند؟ استفاده از مبدل کاتالیزوری یک استاندارد اجباری در خودروسازی است و تمامی خودروسازان باید برای کسب استانداردهای لازم از این قطعه استفاده کنند در غیر این صورت اجازه تولید نخواهند داشت. پس در پاسخ به این سوال که کدام خودروها دارای کاتالیزور هستند باید گفت که تمامی خودروها دارای این قطعه هستند. اگرچه مبدل‌های کاتالیزوری بیشتر در خودروها استفاده می‌شوند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها، کامیون‌ها و هواپیماها نیز استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که این دستگاه در واقع به منظور رعایت مقررات دولتی و زیست محیطی در خصوص رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودرو اختراع شده است.

دود تمام خودروها حاوی آلاینده های خطرناکی مانند اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن و همچنین هیدروکربن ها است و کاتالیزور وظیفه جداسازی این گازها و واکنش های شیمیایی ناشی از آن و در نهایت کاهش میزان آلاینده های خطرناک در هوا را بر عهده دارد. علاوه بر این، یکی از وظایف مهم دیگر آن تبدیل گاز سمی اکسید نیتروژن به گاز نیتروژن یا گاز بی ضرر است.

مبدل های کاتالیزوری انواع مختلفی دارند و واکنش های شیمیایی هر کدام بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی متفاوت است. به عنوان مثال، مبدل کاتالیزوری در خودروهای دیزلی طوری طراحی شده است که امکان واکنش های اکسیداسیون را فراهم می کند. در طی این واکنش ها، مونوکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن و کربوهیدرات های حاصل از احتراق ناقص سوخت به دی اکسید کربن، نیتروژن و آب تبدیل می شوند.

کاتالیزور از چیست و چند کیلومتر کار می کند؟

عمر مفید کاتالیست چقدر است؟ این سوال احتمالاً در این مرحله از مقاله برای شما پیش آمده است. هر کاتالیزور عمر مفیدی دارد و پس از پایان عمر آن باید تعویض شود. تعویض کاتالیزور در لوله های اگزوز انجام می شود و کاتالیزور قدیمی با یک کاتالیزور جدید جایگزین می شود. طول عمر کاتالیست تقریباً 3-4 سال است، مسافت پیموده شده تعویض کاتالیست بین 10000-60000 کیلومتر است، اما مانند سایر قطعات خودرو، دوام دقیق این قطعه ممکن است متفاوت باشد. مواردی مانند مسافت پیموده شده و تنظیم موتور نیز می توانند بر دوام کاتالیست تأثیر بگذارند.

چراغ نشانگر کاتالیزور
یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک موتور مشکل کاتالیست خودرو است. مثلا به دلیل بی کیفیتی بنزین در ایران به مرور زمان کاتالیست خودرو گرفتگی می کند و چراغ چک موتور روشن می شود. به همین دلیل در صورت روشن شدن این چراغ یکی از عناصری که تعمیرکار خودرو باید آن را بررسی کند قطعه کاتالیست است.

کاتالیزور چگونه ساخته می شود؟ و کاتالیزور از چیست ؟

کاتالیزور چگونه ساخته می شود؟ و کاتالیزور از چیست ؟کاتالیزور شامل یک هسته سرامیکی است که با مواد گرانبها پوشانده شده است که در داخل مجموعه اگزوز قرار گرفته است. یکپارچه پوشش دار حاوی چندین نوع فلز گرانبها از جمله پالادیوم، پلاتین و رودیوم است که وظیفه اصلی تبدیل گازهای آلاینده حاصل از احتراق در موتور خودرو به گازهای بی اثر است. نسبت و چگالی فلزات گرانبها در آزمایشگاه با استفاده از تجزیه و تحلیل طیف سنجی انتشار پلاسما جفت شده القایی کنترل می شود. البته علاوه بر فلزات ذکر شده، از اکسیدهای فلزی خاصی برای تنظیم و تسریع فرآیندهای شیمیایی و کاتالیزوری با هدف حذف همزمان آلاینده ها استفاده می شود.

وجود کاتالیزور باعث افزایش مقاومت در برابر دود می شود و باید تاثیر کاتالیست بر روی فشار برگشتی ارزیابی شود تا از حد مجاز فراتر نرود. بررسی عملکرد کاتالیزور با افزایش دما توسط تست Light Off انجام می شود. در این آزمایش کاتالیزور در معرض گازهای مشابه گازهای احتراق قرار می گیرد و با افزایش دما میزان تبدیل آلاینده توسط کاتالیست با استفاده از آنالایزرهای نصب شده بعد از کاتالیزور ثبت می شود. به طور معمول دمای تبدیل 50 درصد آلاینده ها ملاک کنترل و مقایسه عملکرد کاتالیست در این شرایط است. تبدیل آلاینده ها در دماهای پایین نشان دهنده عملکرد بهتر کاتالیزور است.

در پاسخ به این سوال که چگونه کاتالیزور بسازیم باید گفت که به راحتی قابل دستیابی نیست و باید تجهیزاتی داشت که به دلیل قیمت بالای آن عملا این کار را غیرممکن کند.

اجزای کاتالیست خودرو چیست ؟

کاتالیزور خودرو از سه قسمت تشکیل شده است که هر قسمت اهمیت ویژه ای در عملکرد آن قطعه دارد.

هسته کاتالیست: در قسمت داخلی کاتالیزور قرار می گیرد و در بستر سرامیکی ساختار بستر هسته کاتالیست خودرو عموما لانه زنبوری است.
مایع کاتالیست: جزء اصلی کاتالیزور خودرو، مایع کاتالیزور است و معمولاً ساختاری از فلزات گرانبها مانند طلا، کادمیوم، رودیم و پلاتین دارد.
لایه اکسید: لایه اکسید حاوی مایع کاتالیزور است و از دی اکسید تیتانیوم، اکسید آلومینیوم، دی اکسید سیلیکون، سیلیس و آلومینا تشکیل شده است.

کاتالیزور ماشین کجاست؟ و کاتالیزور از چیست ؟

کاتالیزورها بعد از جمع کننده دود و در ابتدای اگزوز قرار دارند. در برخی خودروها از دو کاتالیزور استفاده می شود که بسته به نوع خودرو می توان آن ها را در مکان های مختلفی نصب کرد.

اثرات حذف کاتالیزور از خودرو
اول از همه، اگر به دنبال مزایای حذف کاتالیست هستید، چیزی پیدا نمی کنید زیرا پر از اشکال است و هیچ مزیتی ندارد. اما نداشتن کاتالیزور چه ضرری دارد؟ مبدل کاتالیزوری تا 90 درصد گازهای سمی و آلاینده های خروجی از موتور را خنثی و تصفیه می کند و نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست و سلامت خود شما دارد. همانطور که گفتیم این قسمت هیدروکربن های حاصل از احتراق ناقص در موتور و سوختن جزئی را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند. بنابراین حذف این قطعه از اگزوز منجر به تشدید آلودگی هوا می شود. البته می توان گفت که محیط زیست و هوای پاک به ما مربوط نیست. اما باید بدانید که این مشکل تنها اثر بد نیست و تجربه حذف کاتالیست نه تنها تاثیرات بسیار بدی روی خودرو دارد، بلکه ممکن است رابطه بین حذف کاتالیست و بررسی فنی شما را مجاب کند برای انجام این. این کار را انجام دهید

بررسی مهم ترین ویژگی ها و ایرادات پژو 206
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

یکی دیگر از اثرات منفی حذف کاتالیزور از اگزوز کاهش شتاب خودرو است. از آنجایی که کاتالیزور دارای یک سنسور اکسیژن است که با استفاده از (ECU) یا مغز هوشمند خودرو، اکسیژن مورد نیاز برای احتراق سوخت را تنظیم و کنترل می کند و با تنظیم ورودی هوا، احتراق سوخت متناسب با سرعت موتور است. با حذف مبدل کاتالیزوری و عدم اتصال به سنسور، مقدار هوای ورودی به محفظه احتراق از تنظیم خارج شده و با دور موتور مطابقت ندارد و احتراق ناقص است که علاوه بر آلودگی بیشتر، همچنین باعث ساییدگی قطعات موتور می شود که منجر به کاهش قدرت موتور و در نهایت کاهش شتاب خواهد شد.

حذف مبدل کاتالیزوری نیز می تواند باعث ایجاد صدای اضافی از داخل موتور شود. زیرا این مبدل با صدای خروجی از موتور تداخل دارد و به عنوان مسدود کننده صدای موتور نیز محسوب می شود.

بسیاری از افرادی که مبدل کاتالیزوری را از خودروی خود خارج می کنند، مزایای آن را افزایش شتاب می دانند. بسیاری نیز پاسخ می دهند که این امر منجر به افزایش مصرف سوخت می شود. اما آیا کاتالیزور تاثیری در شتاب خودرو دارد؟ یا اینکه کاتالیست روی مصرف سوخت تاثیر داره؟ در پاسخ باید گفت که برای به دست آوردن چیزی باید هزینه ای پرداخت کرد و گاهی افراد آگاهی لازم را از هزینه هایی که اخذ خواهد شد ندارند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، حذف کاتالیزور باعث آلودگی هوا و فشار بیش از حد به موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت می شود و اگر تصمیم به این کار دارید، توجه داشته باشید که صرفا برای افزایش شتاب موتور باید هزینه های بسیار بالایی را متقبل شود. موتور ماشین. این هم مبنای علمی ندارد.

کاتالیزور از چیست و آیا کاتالیزور بر صدای ماشین تاثیر می گذارد؟

از آنجایی که مبدل کاتالیزوری اثر گازهای خروجی را با صدا خفه کن کاهش می دهد، می تواند سطح نویز را بیشتر کاهش دهد. در واقع خودروی بدون مبدل کاتالیزوری صدای اگزوز بلندتر خواهد داشت.

دلیل قیمت بالای کاتالیزور
این سخنرانی که کاتالیزور گاری طلا است در زبان رایج مردم شنیده می شود. اما آیا واقعاً طلا در کاتالیزور وجود دارد؟ اگر نه، چرا کاتالیزور گران است؟ در پاسخ باید گفت در کاتالیزور خودرو طلا وجود دارد اما طلایی که همه ما می شناسیم نه. به دلیل استفاده از فلزات گرانبهایی مانند رودیوم که به عنوان گران ترین فلز جهان نیز شناخته می شود، کاتالیزور خودرو را طلای پنهان خودرو می نامند و پس از عمر این قطعه افراد زیادی به دنبال استخراج آن هستند. . از آنها فلزات گرانبهایی به دست می آید که از قضا در جهان بسیار کمیاب هستند. . به همین دلیل است که این قطعه گران است. مقدار گرم این فلزات گرانبها موجود در مبدل کاتالیزوری خودروی شما به نوع خودرو بستگی دارد. برای مثال تویوتا پریوس یکی از بهترین خودروها در این زمینه است. زیرا مبدل کاتالیزوری آن بیش از هر وسیله نقلیه دیگری حاوی رودیوم، پالادیوم و پلاتین و فلزات گرانبها به ارزش تقریباً 2000 دلار است.

کاتالیزور از چیست ؟ و مزایای تمیز کردن و شستشوی کاتالیزور

آیا کاتالیست قابل تعمیر است؟ خیلی ها فکر می کنند اگر کاتالیست خودرو مشکل دارد، کاتالیست نخرید و اول آن را بشویید. اما آیا کاتالیزور قابل شستشو است؟ اگر بله چگونه کاتالیزور ماشین را تمیز کنیم؟ با توجه به نوع عملکرد این قطعه و اینکه همیشه در معرض آلودگی قرار می گیرد، می تواند توسط این ناخالصی ها برداشته شده و پس از مدتی دچار گرفتگی شده و نیاز به شستشو داشته باشد. البته اگر شبکه لانه زنبوری کاتالیزور آسیب دیده باشد عملا شستن آن بی فایده است و باید تعویض شود. برای اطمینان از اینکه شستشو می تواند مشکل را برطرف کند، می توانید با یک چکش به آن ضربه ای نسبتاً ملایم بزنید. اگر بعد از ضربه صدای غیرعادی از داخل کاتالیزور بیاید، احتمالاً مش لانه زنبوری شکسته شده یا رسوبات سنگینی در داخل مش جمع شده است که تنها با برداشتن مبدل می توان آن را از بین برد. اما اگر هیچ صدای عجیبی نمی شنوید، احتمالاً یک فلاش ساده می تواند مشکل را حل کند. اما چگونه و چگونه کاتالیزور را تمیز کنیم؟

ریختن تینر در مخزن گاز، شستشوی کاتالیزور با اسید و شستشوی کاتالیست با کارواش سه روش نادرست برای این منظور هستند. بهترین روش شستشوی کاتالیست استفاده از پاک کننده های مخصوص کاتالیست است. این پاک کننده ها همچنین سیستم اگزوز، سیستم سوخت رسانی و سنسورهای اکسیژن را شستشو و تمیز می کنند. برای شستشوی کاتالیست مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

یک پاک کننده کاتالیست با کیفیت بالا و سازگار با ماشین خود تهیه کنید.
پاک کننده را در باک بنزین ماشین خالی کنید. در دستورالعمل های پاک کننده دقیقاً مشخص شده است که چقدر باید بریزید و چه مقدار بنزین باید داشته باشید.
پس از افزودن محلول شستشو، ماشین را روشن کرده و برانید. راندن خودرو، پاک کننده را از طریق سیستم اگزوز به گردش در می آورد.

کاتالیزور از چیست و خاک کاتالیست چیست؟

خاک کاتالیست چیست و چرا ارزش دارد؟ این کاتالیزور از فلزات گرانبها مانند پلاتین، پالادیوم و رودیم و همچنین فلزات غیر گرانبها مانند آهن، منگنز، نیکل و مس تشکیل شده است. با دیدن نام این فلزات مطمئناً ارزش خاک کاتالیزور را درک کرده اید. در واقع خاک کاتالیست بخشی از ضایعات انواع خودروها است که از تعمیر کاتالیست فرسوده یا جایگزینی کاتالیست فرسوده حاصل می شود. به دلیل همین ارزش است که خرید مبدل های کاتالیزوری قدیمی به یک فعالیت رایج در بین مردم تبدیل شده است. برای بازیافت این قسمت و بدست آوردن خاک از روش های مختلفی استفاده می کنند که رایج ترین آنها روش کلکاری است.

آبکاری کاتالیست یکی از روش هایی است که برای بازیافت فلزات موجود در کاتالیزور استفاده می شود. در این روش بازیافت اولین کاری که باید انجام داد این است که کاتالیزور را تکه تکه کنید. این فرآیند به ما اجازه می دهد تا پودر کاتالیزور را بدست آوریم. پس از پودر شدن کامل کاتالیزور با اکسید نقره ذوب شده و پس از تجمع پلاتین در نقره تشکیل شده و سرد می شود. خاک کاتالیست برای چه استفاده می شود و هر کاتالیزور چه مقدار خاک دارد؟ معمولاً برای بازیافت فلزات گرانبها، کاتالیزور باید به خاک تبدیل شود. هیچ پاسخ دقیقی در مورد میزان کثیفی در این قسمت وجود ندارد زیرا در خودروهای مختلف متفاوت است. اما مقدار خاک از چند گرم تجاوز نمی کند.

کاتالیزور از چیست و علائم خرابی آن

چگونه بفهمیم کاتالیست آسیب دیده است و باید تعویض شود. علائم گرفتگی کاتالیزور به وضوح قابل تشخیص است. علائم زیر ممکن است نشان دهنده خرابی این بخش باشد:

افزایش ناگهانی مصرف سوخت خودرو
کاهش سرعت خودرو
استارت بد یا روشن نشدن ماشین
خودرو در تست آلایندگی معاینه فنی مردود شد
چراغ کنترل پشت آمپر
ماشین ضعیف با لرزش در دور آرام کار می کند
ایجاد بوی بد
دمای کاتالیزور را کاهش دهید
اما دلیل آسیب دیدن کاتالیزور به دلیل طول عمر آن است که پس از مدت زمان مشخصی باید تعویض شود.

تعمیرکاتالیزور

خرید کاتالیزور

امتیاز مطلب post