تعمیر مغزی کاتالیزور

در ون کاتالیزورهای گوناگون، واکنش‌های گوناگونی انجام خواهد پذیرفت اما معمول تربن عملکرد آن ها تبدیل هیدروکربن‌های نسوخته به آب و دی‌اکسید کربن می باشد.  واکنشی که گفته شد در همه ی مبدل‌های کاتالیست یا همان کاتالیزورها انجام خواهد پذیرفت. همینطور در همه ی کاتالیک کانورتور‌ها، اکسیت ازت که ماده‌ای سمی می باشد به گاز ازت که یک گاز بی‌خطر به حساب خواهد رفت، تبدیل می گردد.

آسیب‌های ممکن به کاتالیزور و تعمیر مغزی کاتالیزور

تعداد زیادی از کارشناسان که در حوزه خودرو فعالیت می نمایند معتقد می باشند که اگر در حال حاضر ما در شهر‌های بزرگ مانند تهران می‌توانیم نفس بکشیم و زندگی کنیم، به خاطر اختراع کاتالیزور‌ها می باشد اما متاسفانه کاتالیزور‌ها قطعات آسیب‌پذیریمی باشند و که اگر موتور خودرو دچار مشکل گردند و قادر نباشند تا پروسه احتراق را به صورت کامل انجام دهند، امکان دارد تا کاتالیزور سیستم اگزوز به خاطر ورود ناگهانی و بیش از حد گاز‌های سمی، دچار آسیب گردند. همینطور ضربات و فشار‌های ناشی از برخورد اجسام نیز قادرند تا به ساختار این قطعات آسیب وارد نمایند که خوشبختانه کمپانی های بزرگ با توسط ساختار‌های جدید در فیلتر کاتالیزور اتومبیل‌های جدید خود، این مسئله را حل نموده اند.

معرفی کاتالیزور و تعمیر مغزی کاتالیزور:

کاتالیزور یا همان مبدل کاتالیزور، قطعه‌ای می باشد که در مسیر سیستم اگزوز قرار خواهد گرفت و توانایی این را خواهد داشت  تا ۹۰ درصد گاز‌های سمی خارج شده از پیشرانه اتومبیل‌ها را به گاز‌های غیر سمی تبدیل نماید.

اهمیت کاتالیزور و تعمیر مغزی کاتالیزور:

در حال حاضر بیش از ۱۸۰ کشور جهان استفاده از کاتالیزور را یک امر اجباری تعئین نموده اند؛ به همین دلیل همه ی خودروسازان بزرگ جهان از این وسیله در سیستم اگزوز محصولاتشان استفاده می‌نمایند. مجلس ایران نیز در سال ۱۳۸۱ قانون استفاده از کاتالیزور را برای همه ی خودرو‌های داخلی و وارداتی تصویب نمود.

نوع های مختلف کاتالیزور در صنعت خودروسازی:

نوع های مختلف کاتالیزور در صنعت خودروسازی:در عصر امروز در صنعت خودروسازی از کاتالیزور‌های گوناگونی استفاده می‌شود؛ این تفاوت‌ها در بیشتر مواقع به خاطر سوخت مصرفی وسایل نقلیه است.

عوامل خرابی کاتالیزور

اگر خودرویی دارید که چند سال از عمر آن می گذرد، عامل اصلی خرابی کاتالیزور، گرفتگی شبكه اسفنجی مربوط به آن می باشد. به این صورت دودی که از احتراق سوخت تولید می گردد، امکان عبور از کاتالیزور  را نخواهد داشت و قادر نواهد بود تا از اگزوز خارج شود.

این مسئله باعث خواهد شد تا هوای کافی وارد موتور نگردد و پیشرانه با افت عملکرد مواجه خواهد شد. در چنین مواقعی بهترین کار شستشو و تعمیر کاتالیزور خودرو می باشد. شستشوی کاتالیزور باعث خواهد شد تا رسوبات داخل شبکه لانه زنبوری این قطعه به طور کامل از بین رود و روزنه های آن باز شوند، بدین صورت دود خروجی از موتور به آسانی از آن عبور می نماید و تصفیه خواهد شد، همینطور با تعمیر کاتالیزور هوای کافی وارد موتور می شود

تعمیر کاتالیزور هیوندای آیونیک 5
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

لازم به ذکر است که حساسیت این قطعه نسبت به ترکیبات موجود در گازهای خارج کشته از موتور و تغییرات دما بسیار بالا می باشد.

به عنوان نمونه اگر واشر سرسیلندر دچار ایراد گردد، آب و روغن به همراه گازهای خروجی از موتور وارد آن گشته و باعث خرابی خواهند شد. اگر متوجه اشکال در واشر سرسیلندر گشتید علاوه بر تعویض این واشر، بهتر خواهد بود تا خودرویتان را به یک مرکز تعمیر کاتالیزور برده و از سلامت آن اطمینان حاصل نمائید.

متخصصان کاتالیست وان قادر هستند تا در کوتاهترین زمان، همه ی بخش های آن را بررسی و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل نمایند.

از عوامل دیگری که باعث آسیب دیدن خواهد شد، استفاده از اکتان بوسترها یا مکمل های انژکتور شور می باشد که در باک خودرو ریخته خواهد شد. توصیه متخصصان ما این است که تا جایی که امکان دارد از این مواد استفاده نکرده در این صورت شاهد عمر بیشتر این قطعه خواهید بود.

وجود اشکال در سیستم جرقه زنی تاثیر مستقیم در خرابی کاتالیزور خواهد داشت، چرا که اگر سیستم جرقه زنی به درستی کار ننماید، مخلوط سوخت و هوا درون سیلندر به صورت ناقص سوخته و گازهایی که آلایندگی بیشتری دارند وارد کاتالیزور خواهند شد و باعث معیوب شدن آن خواهند شد. حتی امکان دارد این گازها حامل مقداری سوخت بوده که با شعله ور شدن آن در دهانه کاتالیزور، باعث بروز آسیب در این قطعه حساس خواهند شد.
از دیگر عوامل خرابی کاتالیزور می توان به صدمه دیدن و ضربه خوردن بدنه کاتالیست و همچنین گرم شدن بیش از اندازه موتور اشاره کنیم.

نکته ای که در اینجا باید به آن توجه نمائید این خواهد بود که هر مشکلی برای کاتالیزور پیش  آید، نخست باید منشا آن مشکل شناسایی نمائید، چرا که اگر این کار به خوبی انجام نگردد، امکان دارد فرصت تعمیر کاتالیزور از دست رود و مالک خودرو مجبور گردد تا یک قطعه نو را جایگزین قطعه معیوب کند.

مراجعه به مراکز مجاز و معتبر تعمیر کاتالیزور بهترین راه برای شناسایی ایراد خواهد بود.

مرکز خدماتی کاتالیست وان با برخورداری از پیشرفته ترین تجهیزات عیب یابی، سرویس و تعمیر کاتالیزور، همیشه خدمات خود را در سطح مطلوب و با کیفیت بالا به مشتریان ارائه می نماید و همواره تلاش نموده تا آن ها متحمل هزینه های سنگین نگردند.

 

راه های ارتباطی با کاتالیست وان شماره تماس : ۰۲۱۷۷۸۸۸۷۶۰ – ۰۹۱۲۸۳۸۵۲۵۶
نشانی : تهران، خیابان دماوند شرق به غرب قبل از چهار راه تهرانپارس قبل از بیمه ایران کوچه آریا لوکس پلاک ۱۲ خدمات کاتالیست وان
امتیاز مطلب post