بازسازی کاتالیزور جک J4 :

کاتالیزور جک : همانطور که می دانید نصب کاتالیست بر روی خودروهای کشورهای خارجی الزامی است. در ایران این دستگاه عموما بر روی خودروهای لوکس نصب می شود. جهت اطلاع از لیست قیمت ih با گروه کاتالیست وان تماس حاصل فرمایید.

دمای کاتالیزور را کاهش دهید
یکی از اجزای مهم سیستم اگزوز خودروهای جک که می تواند مواد مضر موجود در دود خروجی از لوله اگزوز را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، کاتالیزور جک است. مواد مضر عبارتند از مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن ها که در صورت از کار افتادن کاتالیزور و کار نکردن آنها  مواد مضر ذکر شده نمی سوزد و  وارد هوای محیط می شود. در واقع وقتی موتور خودرو روشن می شود باعث گرم شدن گازهای خروجی کاتالیزور می شود. با افزایش دمای کاتالیزور می تواند شروع به سوختن گازها و مواد سمی و مضر داخل گازهای تولیدی از کار کرد موتور نماید.

در برخی خودروها می شنویم که کاتالیزور مربوطه از سرامیک ساخته شده است. این مدل کاتالیزور در واقع دارای پایه فلزی یا سرامیکی است که آلیاژ ایریدیوم یا پلاتین روی آن قرار می گیرد که باعث می شود مونوکسید کربن و هیدروکربن ها در دمای بالا بسوزند و به مواد نسبتاً بی ضرری مانند نیتروژن و دی اکسید کربن تبدیل شوند و از آن خارج شوند. گازهای خروجی

عمر مفید کاتالیزور ماشین جک چقدر است؟ و نحوه بازسازی کاتالیزور جک J4

عمر مفید کاتالیزور ماشین جک چقدر است؟ و نحوه تعمیر کاتالیزور جک J4عمر مفید کاتالیزور خودرو یکی از جنبه های حیاتی است که باید در نظر گرفته شود. با توجه به اهمیت آن در پاکسازی گازهای خروجی موتور و کاهش آلاینده ها، عمر مفید کاتالیست برای کارایی مناسب خودرو بسیار ضروری است. در برخی از شرکت های تولیدی گاهی گفته می شود که عمر مفید کاتالیست خودرو بین 100 تا 170 کیلومتر است البته توجه نمائید که اینطور نیست بتوانیم زمان دقیقی برای عمر کاتالیست خودرو در نظر گرفت چرا که این قطعه ارزشمن بسیار حساس بوده و با وارد شدن ضربه و…. خراب خواهد شد. به طور مثال استفاده از سوخت و بنزین بی کیفیت در خودرو باعث خواهد شد که عمر کاتالیزور جک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. در بیشتر موارد، کاتالیزورها باید در فواصل زمانی معین بررسی شوند. در صورت بسته شدن منبع کاتالیست باید شستشوی روی آن انجام شود تا عمر مفید کاتالیست خودرو جک افزایش یابد.

مهمترین دلایل خرابی کاتالیست خودرو چیست؟ و چرا نیاز به تعمیر کاتالیزور جک J4 پیدا خواهید کرد ؟

شکست کاتالیست جک

همانطور که در بالا ذکر شد یکی از عناصر اساسی سیستم اگزوز را می توان کاتالیزور خودرو نام برد که تاثیر بسزایی در عمر مفید موتور دارد. کاتالیزور می تواند نقش مهمی در تبدیل گازهای آلاینده موتور به مواد غیر آلاینده و کاهش اثرات منفی آلاینده های تولید شده توسط موتور خودرو بر محیط زیست و اطراف زندگی ما داشته باشد. در زیر مهمترین دلایلی که می توانند به کاتالیست خودرو آسیب برسانند آورده شده است:

سیستم جرقه زنی خودرو به درستی کار نمی کند.
در میان مکانیک های خودروهای واجد شرایط، اصطلاحی به نام آتش سوزی وجود دارد. در واقع، احتراق ناقص در خودرو زمانی نامیده می‌شود که در موتور خودرو اشتعال وجود داشته باشد و این ممکن است به دلیل عدم احتراق صحیح باشد. و احتراق ناقص می تواند دود زیادی را در منبع خودرو ایجاد کند که در مبدل خودرو جمع می شود بنابراین باید طی بررسی های دوره ای تمیز شود در غیر این صورت به کاتالیزور جک آسیب می زنیم.
سوخت بی کیفیت می تواند به کاتالیست آسیب برساند.
اگر بنزین مصرفی یا به عبارتی سوخت مصرف شده کیفیت خوبی نداشته باشد باعث احتراق ناقص موتور خودرو می شود و میزان ذرات باقی مانده در کاتالیست می تواند طول عمر آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
در زمان تعویض کاتالیزور خودرو اگر کاتالیست به درستی خریداری نشود و تقلبی خریداری شود باعث اختلال در خودرو می شود. و توجه داشته باشید که تجمع دوده حاصل از احتراق موتور خودرو می تواند باعث گرفتگی کاتالیزور شود.

نشانه هایی که به شما می گوید به بازسازی کاتالیزور جک J4 نیاز دارید !!

نشانه هایی که به شما می گوید به تعمیر کاتالیزور جک J4 نیاز دارید !!کاتالیزور خودرو دارای دو بخش اصلی است که شامل کاتالیزور اکسیداسیون (اکسیدان) و کاتالیزور احیا (کاتالیزور کاهنده) می باشد. علائمی که نشان دهنده خرابی کاتالیزورها می باشد شامل موارد زیر می باشد

چراغ چک موتور جک روشن می شود.
قدرت موتور خودرو کاهش می یابد.
ممکن است هنگام استارت زدن ماشین صدای تق تق بشنوید.
جریان گاز خروجی از اگزوز ماشین جک تغییر کرده است.

تعمیر کاتالیزور دایون Y5
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

راه تشخیص خرابی مبدل کاتالیزوری در خودروی جک چیست؟

با توجه به علائم ذکر شده در بالا فقط برای تشخیص خرابی جک کاتالیست می توانید به تعمیرگاه ذیصلاح مراجعه کنید. در اکثر مواقع مشتریان جک از کارشناسان ما در مورد معاینه فنی خودرو سوال می پرسند که در پاسخ باید گفت در معاینه فنی خودرو یک تست آلایندگی خودرو با هدف کاهش آلودگی هوا انجام می گردد.

در تعمیرگاه کاتالیست وان مراحل زیر برای عیب یابی و تست کاتالیست خودرو جک انجام می شود:

بررسی نمای بیرونی مبدل کاتالیزوری خودرو
مبدل کاتالیزوری را از ماشین خارج کرده و بررسی کنید
فشار گاز اگزوز کاتالیست خودرو را بررسی کنید
با توجه به موارد فوق، برای تشریح تشخیص و تست سلامت کاتالیست، یک مکانیک واجد شرایط ابتدا باید قطعات خارجی کاتالیزور خودرو را از نظر آسیب مکانیکی، فرورفتگی یا خط و خش بررسی کند. لازم است مبدل کاتالیزور را جدا کرده و قسمت زنبوری کاتالیزور را به دقت بررسی کنید.

و در نهایت برای بررسی فشار گاز اگزوز در تعمیرگاه خودرو جک دستگاهی مانند فشار سنج برای اندازه گیری میزان گاز خروجی از گاز خروجی لازم است در صورتی که کاتالیزور قابل تعمیر نباشد تعویض کاتالیزور اگزوز خودرو الزامی است.

هزینه بازسازی کاتالیزور جک J4

هنگامی که با مشکل یا گرفتگی مطابق با علائم نشان داده شده در شکست کاتالیست مواجه می شوید  بلافاصله به حذف این دستگاه فکر نکنید ،چرا که با حذف آن سرعت و شتاب خودرو افزایش می یابد اما پس از مدتی متوجه کاهش راندمان خودرو خود می شوید.

بوی بد کاتالیزور : کاتالیزور در حالت عادی و سالم بوی بدی ندارد و اگر بویی وجود دارد، بوی فلزات و گازهایی است که به داخل و خارج می شوند.اگر مبدل کاتالیزوری ماشین شما معیوب باشد بوی تخم مرغ فاسد می دهد.این علامت مانند تست آلایندگی خودرو در تعمیرکاران است و بلافاصله خرابی کاتالیست را اعلام می کنند.

قیمت کاتالیزور جک
قیمت کاتالیزور هر وسیله نقلیه را نسبت به سایر تجهیزات آن تعئین خواهد شد زیرا تمام تجهیزات موجود در خودروهای لوکس گران هستند و خرید آنها کمی دشوار است . اما با کمی مراقبت و نگهداری از این دستگاه ها هرگز مجبور به تعویض آن ها نخواهید شد.

انواع کاتالیزورها چیست؟

بازسازی کاتالیست جک J4، انواع اصلی مبدل های کاتالیزوری عبارتند از: اکسید کننده، کاهنده و سه ظرفیتی.

اکسید کننده: دو ظرفیتی نیز نامیده می شود، رایج ترین است که در تمام خودروها و وسایل نقلیه صنعتی استفاده می شود و برای موتورهای جرقه زنی استفاده می شود و حاوی عناصری بر پایه پلاتین و پالادیوم است که مونوکسید کربن (CO) و هیدروکربن های نسوخته (HxCx) را کاهش می دهد. معمولا در قسمت اول اگزوز  نصب می گردد اکثر کاتالیزورهای کاهنده. در سیستم های اکسید کننده، کاتالیزورها پالادیوم، پلاتین و رودیوم هستند.

کاهش: همچنین یک جهته نامیده می شود، فقط روی یک آلاینده منفرد، به طور کلی NOx عمل می کند. این نه تنها مسئول اکسیداسیون است، بلکه برای کمیت نیز مسئول است همچنین اکسیدهای نیتروژن موجود در گازهای خروجی را کاهش می دهد.

سه ظرفیتی: کامل ترین است، زیرا ویژگی های دو مورد اول را ترکیب می کند و شامل یک مرحله دوگانه، مرحله اول احیا کننده و اکسیدان دوم به همین دلایل، در حال حاضر بیشتر در موتورهای بنزینی و LPG رایج است.

چگونه از مبدل کاتالیزوری نگهداری کنیم تا به تعمیر کاتالیزور جک J4 نیاز پیدا نکنیم !!

تعمیر کاتالیزور جک J4 بسیاری از خودروهای مدرن مجهز به حسگر اکسیژن هستند که در بالادست و پایین دست مبدل کاتالیزوری قرار دارد: سنسور لامبدا. سطح اکسیژن گازهای خروجی را کنترل می کند و به سیستم کنترل موتور اجازه می دهد تا مخلوط هوا و سوخت را برای بهینه سازی کارایی مبدل کاتالیزوری تنظیم کند.با این حال، برای عملکرد صحیح، کاتالیزور باید به دمای عملیاتی تقریباً 300 تا 350 درجه سانتیگراد برسد که به عنوان “دمای پرایمینگ” نیز شناخته می شود.بنابراین بدیهی است که با استارت موتور سرد، چند دقیقه طول می کشد تا به این 300 درجه سانتیگراد برسد.

پس از رسیدن کاتالیزور به دمای شروع، کاتالیزور وارد عمل می شود و تنها “انتشار گرم” تولید می شود که بسیار کمتر از انتشار اولیه است.برای کاهش زمان لازم برای گرم شدن مبدل کاتالیزوری، تا حد امکان نزدیک به موتور نصب می شود تا از تابش حرارتی موتور بهره برده و افزایش یابد.

یادن نره بخونی : تعمیر کاتالیزور فوتون تونلند

امتیاز مطلب post