تعمیر کاتالیزور چری آریزو 5 : خودرو چری یکی دیگر از خودروهای چینی حاضر در ایران است که مدل های مختلف آن در ایران خرید و فروش می شود. در سال های اخیر خرید و فروش خودروهای لوکس در ایران به دلیل قیمت های بسیار بالا و تحریم هایی که در این زمینه وجود دارد با مشکل مواجه شده است و به همین دلیل اکثر رانندگان به خودروهای چینی روی آورده اند که در سال های اخیر چری مشتریان زیادی دارد. . در ایران. قطعات خودرو چری مانند کاتالیست  به راحتی یافت می شود و با قیمت های مناسب به فروش می رسد ، گروه کاتالیست وان متخصص فروش و تعمیر کاتالیزور چری می باشد.

کاتالیست جزء مهمی از خودروهای چری و سایر خودروها است که تاثیر زیادی در کاهش آلایندگی خودرو نیز دارد. بدون کاتالیزور، گازهای سمی ناشی از سوخت موتور به هوا پخش می شود که برای محیط زیست و انسان خطرناک است. کاتالیزور جزء مهم و حیاتی خودرو است و نقش مهمی در خروج گازهای موتور خودرو دارد. در ایران انواع محصولات خودرو چری موجود است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چری آریزو 5
چری آریزو 6
چری تیگو 5
چری تیگو 7
چری ایکس 22
چری ایکس 33
چری ایکس 55

کاتالبزور خودرو آریزو برای اولین بار به طور گسترده در خودروهای تولید انبوه در بازار ایالات متحده برای مدل سال 1975 معرفی شدند تا با مقررات سختگیرانه آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده در مورد جلوگیری از انتشار گازهای سمی خودروها  مطابقت داشته باشند.

مبدل‌های کاتالیزوری  بیشتر در سیستم‌های اگزوز خودرو استفاده می‌شوند، اما در ژنراتورها، لیفتراک‌ها، تجهیزات معدن، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، لوکوموتیوها، هواپیماها و سایر دستگاه‌هایی که توسط موتور کار می‌کنند نیز استفاده می‌شوند.

کاتالیزور وسیله ای است که برای تبدیل گازهای خروجی سمی از کارکرد موتور به مواد غیر سمی استفاده می شود. در داخل یک مبدل کاتالیزوری،  واکنش شیمیایی در گازهای سمی تولید شده ایجاد کند و آن ها را به گازهای بی ضزز یا کم خطر تر تبدیل می نماید .

علائم خرابی , نشان دهنده تعمیر کاتالیزور چری آریزو 5؟

علائم خرابی , نشان دهنده تعمیر کاتالیزور چری آریزو 5؟( تعمیر کاتالیزوری آریزو 5 ) یکی از علائم رایج مبدل کاتالیزوری بد، بوی بدی است که با گذشت زمان بدتر می شود. خودروی شما ممکن است متوقف شود یا سرعتش کاهش یابد. کمبود نیرو، کاهش مصرف سوخت و مشکلات شتاب نیز از نشانه های معیوب بودن مبدل کاتالیزوری است.علاوه بر این، خودرو در دمای موتور بالاتر از حد معمول کار خواهد کرد. علامت قابل مشاهده مبدل کاتالیزوری بد، دود سیاهی است که از لوله اگزوز می آید.

مبدل کاتالیزوری که در واقع یک جزء حیاتی از خودرو  است، اگر به درستی از نظر عیوب بررسی نشود و به موقع تعمیر نشود، می تواند گازهای سمی  را به محیط زیست منتشر کند.

علت خرابی مبدل های کاتالیزوری چیست؟
توجه نمائید که اکثر مبدل های کاتالیزوری می توانند حدود 10 تا 15 سال عمر کنند. اما توجه داشته باشید که قطعات مجاور مانند مبدل دوام زیادی ندارند. عملکرد نامناسب این قطعات می تواند باعث کاهش عمر مبدل ها شود. اینها برخی از احتمالاتی است که منجر به خرابی مبدل کاتالیزوری می شود.

ضد یخ در سیستم اگزوز
شمع های معیوب
خرابی سنسور اکسیژن
سوخت نسوخته در اگزوز
روغن در اگزوز وجود دارد

تعویض و تعمیر کاتالیزور چری آریزو 5چقدر طول می کشد؟

تعمیر کاتالیزوری آریزو معمولاً نصب یک مبدل کاتالیزوری جدید حدود یک ساعت طول می کشد.
هزینه تعویض مبدل کاتالیزوری معمولا بین 1000 تا 2500 دلار در کشورهای دیگر است. و این هزینه به برند و مدل ماشین شما بستگی دارد.
هزینه های تشخیصی و سایر مشکلات
تعداد ساعات صرف شده برای تعویض
کیفیت قطعات یدکی

Catalyst washing
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

اگر مبدل کاتالیزوری را به موقع تعویض و تعمیر کاتالیزور چری آریزو 5 نکنم چه اتفاقی می افتد؟

یکی از مهمترین مسائل کاهش مسافت پیموده شده خودرو است. خودروی شما با مشکلاتی مانند کندی موتور، آسیب موتور و خرابی موتور مواجه خواهد شد. بنابراین مبدل کاتالیزوری را به موقع تعمیر یا تعویض کنید.

چرا باید خدمات تعویض و تعمیر کاتالیزور چری آریزو 5 در مرکز تخصصی کاتالیست وان انجام شود؟

 

تعمیر کاتالیست آریزو

مبدل کاتالیزوری آریزو مبدل های کاتالیستی به دلیل نقشی که در ایمنی سرنشینان و کنترل آلایندگی دارند، اجزای مهم سیستم اگزوز هستند. بدون مبدل کاتالیزوری، سیستم اگزوز شما گازهای سمی و خطرناکی مانند مونوکسید کربن، هیدروکربن ها و اکسیدهای نیتروژن آزاد می کند. مبدل کاتالیزوری آسیب دیده در اولین نشانه مشکل باید تعویض شود.

گرفتگی مبدل های کاتالیزوری نیز خطرناک است. اگر می‌خواهید شتاب بگیرید اما وسیله نقلیه شما سرعتش را افزایش نمی‌دهد، ممکن است مبدل کاتالیزوری مسدود شده باشد که به سرعت موتور شما را از بین می‌برد.

بوی گوگرد نیز نشان دهنده کار کرد بد مبدل کاتالیزوری است. یک سنسور اکسیژن آسیب دیده می تواند منجر به کاهش عملکرد مبدل کاتالیزوری و کاهش طول عمر شود.

اگر اکسیژن کافی وجود نداشته باشد، گازهای مضر کاهش نمی یابد، در حالی که اکسیژن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد مبدل و از کار افتادن آن می شود.  کاتالیست وان تست هایی را برای تعیین علت دقیق خرابی مبدل کاتالیزوری انجام خواهد داد.

تعمیر کاتالیست چری آریزو 5، وزن کاتالیزور اگزوز تا ده کیلو می رسد، کاتالیست اگزوز بخشی از سیستم اگزوز است که از پوسته فولادی ضد زنگ ساخته شده است.از یک زنگ و یک هسته سرامیکی (که لانه زنبوری نیز نامیده می شود) ساخته شده است که با فلزات گرانبهایی مانند پلاتین یا رودیوم پوشانده شده است.نقش اصلی کاتالیزور اگزوز کاهش آلودگی هوا با کاهش یا حذف گازهای آلاینده با استفاده از سیستم کاتالیزوری است. برای یک موتور دیزل، کاتالیزور اگزوز مونوکسید کربن و هیدروکربن ها را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند و به طور فزاینده ای به فیلتر ذرات DPF متصل می شود.

از سوی دیگر، برای یک موتور بنزینی، کاتالیزور به سادگی مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن را به یک ماده غیر آلاینده تبدیل می کند و این در دماهای بالا موثر است به همین دلیل بسیار نزدیک به موتور قرار می گیرد تا به سرعت گرم شود و به دمای کارکرد مناسبی برسد.

چه زمانی کاتالیزور را عوض کنیم و یا تعمیر کاتالیزور چری آریزو 5 را انجام دهیم ؟

چه زمانی کاتالیزور را عوض کنیم و یا تعمیر کاتالیزور چری آریزو 5 را انجام دهیم ؟تعمیر کاتالیست چری آریزو 5، کاتالیست باید تقریباً هر 100000 تا 120000 کیلومتر تعویض شود، در غیر این صورت با یک قطعه معیوب مواجه خواهید شد.دیگر مطابق با استانداردهای فعلی نیست.

در واقع، یک وسیله نقلیه با مبدل کاتالیزوری اگزوز ضعیف می تواند به دلیل سطح آلودگی بسیار بالا به کیفیت هوا آسیب برساند. تعمیر و نگهداری خوب، موتور به کاتالیزور اجازه می دهد تا چند مایل اضافی عمر خود را افزایش دهد، اما باید حداکثر هر 120000 مایل به طور خودکار تعویض شود.

یادت نره بخونی :  تعمیر کاتالیزور جک J4

امتیاز مطلب post