علت کاهش شتاب خودرو چیست؟ دلایل گوناگونی برای کاهش شتاب خودرو وجود خواهد داشت، دلایلی نظیر بروز مشکل در کاتالیزور ماشین ، ایراد در پمپ بنزین، گرفتگی فیلتر هوا و موارد دیگر که در این مقاله تصمیم داریم تا به بیشتر آن ها اشاره نمائیم و برای هر یک توضیح مختصری ارائه خواهیم داد، همینطور بعد از آشنایی با علت های کاهش شتاب خودرو، راهکارهایی را برای رفع این مشکل ارائه خواهیم داد تا در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید و بتوانید اقدامات بهتری برای برطرف نمودن این ایراد انجام دهید.

علت کاهش شتاب خودرو چیست؟ برای رفع آن چه باید کرد؟

اگر که موتور خودرو سالم باشد و به تازگی تنظیم و سرویس شده باشد و همینطور سیستم سوخت رسانی به درستی کار نماید، باید بعد از فشردن پدال گاز، متوجه افزایش شتاب خودرو بشوید.
لازم به ذکر است که اگر اختلالی در این فرایند ایجاد گردد، خودرو کشش لازم را نخواهد داشت و روند افزایش سرعت به کندی صورت خواهد گرفت.
کاهش شتاب خودرو در جاده های کوهستانی که دارای شیب تندی می باشد، بیشتر حس خواهد شد.
امروزه خودروها دارای سیستم های گوناگونی می باشد که اگر هر یک از آن ها دچار اشکال گردند، قادر خواهند بود تا علت افت شتاب ماشین باشند. در ادامه هر یک از این دلایل را بررسی می نمائیم.

علت کاهش شتاب خودرو چیست؟ و انسداد فیلتر بنزین ماشین

یک علت افت شتاب ماشین، فیلتر سوخت می باشد. همانگونه که می دانید، فیلتر بنزین وظیفه دارد تا ناخالصی ها و آشغال هایی که امکان دارد در سوخت وجود داشته باشد را تصفیه نموده و آن ها را از سوخت جدا نماید. اما به مرور زمان منافذ این فیلتر دچار گرفتگی خواهد شد و اگر که مالک خودرو به موقع نسبت به تعویض آن اقدام ننماید، باعث خواهد شد تا سوخت کمتری به انژکتور ارسال گردد و کم شدن شتاب خودرو اتفاق افتد. به همین خاطر توصیه می نمائیم که فیلتر بنزین ماشین را به صورت منظم تعویض نمائید تا با چنین مشکلی روبرو نگردید.

وجود اشکال در سیستم انژکتور و علت کاهش شتاب خودرو چیست؟

وجود اشکال در سیستم انژکتور و علت کاهش شتاب خودرو چیست؟وجود گرفتگی و ایراد در انژکتور قادر خواهد بود تا، باعث کاهش شتاب خودرو گردد. اگر فیلتر بنزین نتواند از عهده تصفیه سوخت و جدا کردن آلودگی های آن به خوبی بر آید، این آلودگی ها وارد انژکتور خودرو می گردند و سوراخ های آن را مسدود می نمایند، در نتیجه پاشش سوخت به خوبی انجام نمی گردد و خودرو با کاهش شتاب مواجه خواهد شد.
به همین خاطر یکی دیگر از قسمت هایی که در زمان کاهش شتاب خودرو باید مورد بازرسی قرار بگیرد، انژکتور می باشد. انژکتور، گذرگاه های بسیار باریکی برای عبور سوخت دارد و امکان گرفتگی آن ها بسیار بالا می باشد.

اگر سوراخ های انژکتور مسدود گردند، باعث کاهش کارایی ماشین خواهند شد و باعث می شوند که احساس کنید توان خودرو به شدت کاهش یافته و افزایش شتاب آن به آهستگی صورت خواهد پذیرفت، به همین خاطر بهتر می باشد به صورت دوره ای انژکتور خود را بازدید نمائید و از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

وجود نشتی در سیستم خلا و علت کاهش شتاب خودرو چیست؟

از دیگر دلایل افت شتاب خودرو میتواند وجود نشتی در سیستم خلا آن گردد.
این اشکال سبب خواهد شد تا توانایی ایسیو برای تنظیم نسبت هوا و سوخت تا حد زیادی کاهش پیدا  کند، اگر سوخت در سیستم خلا نشت نماید، باعث افت شتاب خواهد شد و چراغ چک بلافاصله روشن می گردد.

وجود اشکال در کاتالیزور خودرو

گازهایی که از موتور خودرو خارج می گردند برای تصفیه از کاتالیزور ماشین عبور می نمایند و به گازهایی بی خطر تبدیل می گردند، کاتالیزور به مرور زمان و در اثر وجود آلودگی و ناخالصی در گازهای ورودی به آن دچار گرفتگی می گرددد و دیگر قادر خواهند بود تا به خوبی گازها را از خود عبور بدهد.

این اشکال باعث خواهد شد تا عملکرد موتور دچار اختلال شود و خودرو با افت شتاب مواجه خواهد شد. به همین خاطر کاتالیزور ماشین خود را در فواصل زمانی مشخص سرویس نمائید تا رسوبات و آلودگی های آن از بین برود و نظیر روز اول بتواند گازهای آلاینده موتور را تصفیه نمائید.

اگر که کاتالیزور خودرو شما نیاز به تعمیر دارد آن را سرویس نمائید و در غیر اینصورت برای خرید کاتالیزور ماشین خود اقدام کنید.

گروه تخصصی کاتالیست وان اولین فروشگاه تخصصی فروش کاتالیزور خودرو است و شما عزیزان فادر خواهید بود تا برای خرید از همکاران ما مشاوره رایگان دریافت نمائید.

علت کاهش شتاب خودرو چیست؟ و آلوده شدن سنسور جریان هوا

وظیفه این سنسور، بررسی حجم هوای ورودی به سیستم انژکتور خودرو می باشد، سنسور جریان هوا اطلاعات بدست آمده را برای ایسیو ارسال می نماید و ایسیو با توجه به این اطلاعات، نسبت ترکیب سوخت و هوا را مشخص خواهد کرد.
با گذشت زمان، روی این سنسور را آلودگی خواهد گرفت و دیگر کارایی گذشته را نخواهد داشت این اشکال  باعث خواهد شد تا داده های غلط برای ایسیو ارسال گردد و او با توجه به این داده ها میزان ترکیب سوخت و هوا را مشخص نماید. این امر باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد.
از دیگر نشانه های وجود این اشکال روشن شدن چراغ چک است. ( تعمیر کاتالیزور )

علت کاهش شتاب خودرو چیست؟ و نشتی در مسیر سوخت رسانی

یکی دیگر از دلایل افت شتاب خودرو قادر است تا وجود نشتی در مسیر سوخت رسانی باشد. کوچکترین روزنه در این مسیر، باعث خواهد شد تا مقدار زیادی بنزین تخلیه شود و سیستم انژکتور سوخت کافی در اختیار نداشته باشد.

نشتی مسیر سوخت، علاوه بر اینکه موجب کاهش شتاب خودرو می گردد، جان سرنشینان آن را نیز تهدید می نماید و هر لحظه ممکن است تا خودرو  آتش بگیرد.
اگر در اتاق ماشین بوی بنزین به مشامتان خورد یا در زمان توقف خودرو اثر بنزین در زیر آن مشاهده کردید، به سرعت از یک تعمیرکار ماهر بخواهید که مسیر سوخت رسانی ماشین تان را بازرسی نمائید.

علت کاهش شتاب خودرو چیست؟ و ایراد در پمپ بنزین

دیگر دلیل افت شتاب خودرو قادر است تا باعث خرابی پمپ بنزین آن گردد. پمپ بنزین وظیفه خواهد  داشت تا سوخت را از باک خودرو به انژکتور منتقل نماید.
اگر این پمپ دچار اشکال گردد، قادر نخواهد بود تا به خوبی از عهده وظیفه خود بر بیاید و سوخت کمتری را تحویل انژکتور خواهد داد به همین دلیل اگر احساس کردید که سرعت خودرویتان کم گشت یا به طور ناگهانی خودرو خاموش شود، به خرابی پمپ بنزین شک نمائید.

علت کاهش شتاب خودرو چیست؟ و نوع سوخت مصرفی

خودروهای گازسوز در مقایسه با خودروهای بنزین سوز با افت شتاب مواجه خواهند شد، بنزین یک سوخت مایع می باشد که در مقایسه با گاز چگالی بیشتری خواهد داشت، به همین خاطر زمانیکه توسط سیستم انژکتور به سیلندر تزریق می گردد، نسبت به گاز غلظت بیشتری دارد و احتراق آن با قدرت بیشتری انجام خواهد پذیرفت.

تعمیر کاتالیزور هیوندا آزرا
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

به همین دلیل این کاهش شتاب خودرو در ماشین های گاز سوز به دلیل پایین بودن غلظت سوخت تزریقی به درون سیلندر می باشد، به بیان ساده تر تعداد مولکول های بنزین وارد شده به محفظه سیلندر بیشتر از مولکول های گاز وارد شده به آن می باشد

البته موتورهایی که پایه گاز سوز می باشند، افت شتاب کمتری خواهند داشت چرا که منیفولد ورودی، راه های ورودی هوا به سیلندر، قطر سوپاپ ها و غیره به گونه ای طراحی گشته اند که مقدار گاز ورودی به سیلندر بیشتر گردد و مشکل کاهش شتاب خودرو تا حد زیادی برطرف شود.
مهم ترین مزیت خودروهای گازسوز این می باشد کهدارای  آلودگی کمتری می باشند به همین دلیل کاتالیزور آن ها دیر به دیر دچار آلودگی می گردد.

علت کاهش شتاب خودرو چیست؟ و دیفرانسیل خودرو

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در افت شتاب ماشین، نوع دیفرانسیل ماشین می باشد، این سیستم تاثیر زیادی در شتاب گیری دارد.
تعداد زیادی از شما عزیزان  می دانید که خودروها یا دیفرانسیل جلوی خودور واقع گشته است یا دیفرانسیل عقب. اگر خودرو دیفرانسیل عقب باشد، شتاب گیری بهتری خواهد داشت، چرا که نیرو محرکه موتور به چرخ های عقب منتقل شوند و ماشین در زمان شروع حرکت، شتاب گیری بهتری خواهد داشت.

گرفتگی فیلتر هوا و علت کاهش شتاب خودرو چیست؟

هوای ورودی به موتور باید تمیز باشد، به همین دلیل در مسیر آن یک فیلتر واقع می شود که آلودگی ها و ناخالصی های هوای ورودی به موتور را به خود جذب می نماید، اما اگر که این فیلتر بیش از اندازه کثیف شده باشد، قادر نخواهد بود تا هوای کافی را به موتور رسانند و در نتیجه کاهش اتفاق خواهد افتاد. به همین خاطر توصیه خواهد شد که رانندگان در هنگام تعویض روغن و فیلتر روغن، نسبت به تعویض فیلتر هوای خودرو نیز اقدام نمایند تا شتاب ماشین شان افزایش پیدا نماید.

ایراد در تسمه تایم و علت کاهش شتاب خودرو چیست؟

تسمه تایم یکی از قطعات با اهمیت و حیاتی خودرو می باشد که وظیفه آن کنترل زمان بندی و حرکت سوپاپ های موتور است.

تسمه تایم دارای عمر مفیدی می باشد. همچنین لازم خواهد بود تا به درستی تنظیم گردد.

اگر اشکالی در کار تسمه تایم پدید آید باعث اختلال در حرکت سوپاپ ها خواهد شد و همین دلیل باعث خواهد شد تا سوپاپ ها به صورت منظم باز و بسته گردند و احتراق به شکلی منظم انجام نگردد.
این اشکال یکی از دلایل افت شتاب خودرو می باشد. به همین دلیل تسمه تایم را در زمان معین شده تعویض گنید تا با چنین مشکلاتی مواجه نگردید.

روغن موتور نامرغوب و علت کاهش شتاب خودرو چیست؟

مهم ترین وظیفه روغن موتور، روان کردن حرکت پیستون در سیلندر است، اگر روغن موتور کیفیت لازم را نداشته باشد، بر کارکرد موتور تاثیر مستقیم خواهد داشت و پیستون در سیلندر به نرمی حرکت نخواهد کرد.

روغن موتور بی کیفیت باعث کاهش شتاب خودرو خواهد شد و به جداره سیلندر آسیب خواهند رساند. به همین دلیل زمان تعویض روغن ماشین از اصل بودن و با کیفیت بودن آن مطمئن شوید و همیشه از روغن موتورهای درجه یک و مرغوب برای خودرویتان استفاده نمائید.

همینطور در زمان مقرر روغن موتور ماشین تان را تعویض کنید، چرا که بهترین روغن موتور هم بعد از کارکرد مشخصی خاصیت خود را از دست خواهد داد

بروز مشکل در سیستم جرقه زنی و علت کاهش شتاب خودرو چیست؟

شمع ها نقش مهمی در شتاب خودرو خواهند داشت و اگر خراب گردند قادرندد باعث کاهش شتاب خودرو خواهند شد. اگر شمعی از کار بیفتد عملیات احتراق موتور خودرو با مشکل خواهد شد و به طور ناقص انجام می گردد.

هر شمع عمر مشخصی دارد که بر اساس مسافت طی شده ماشین تعیین خواهد شد.

بهتر است پیش از اینکه عمر شمع های خودرو به پایان برسد، نسبت به تعویض آن ها اقدام نمائید.

توصیه می نمائیم از شمع هایی با کیفیت برای خودرویتان استفاده کنید تا عمر بیشتری داشته باشند و با مشکل کمتری روبرو گردید.

علت کاهش شتاب خودرو چیست؟ و راهکارهای جبران آن چیست؟

اگر بعد از اینکه ایرادات بوجود آمده فوق را رفع نمودید، از شتاب خودرویتان راضی نبودید، چند راهکار وجود دارد که می توانید از طریق آن ها شتاب ماشین تان را تا حدی افزایش بدهید.

تعویض لاستیک ها

لاستیک های ماشین نقش مهمی در شتاب گیری خودرو خواهند داشت. لاستیک های پهن، میزان اصطکاک بیشتری با زمین خواهد داشت، به همین خاطر زمانی که نیروی محرکه به چرخ ها منتقل می گردد، خودرو شتاب بیشتری به خود می گیرد.به همین دلیل استفاده از لاستیک های پهن می تواند یک راه حل مناسب برای جبران کاهش شتاب خودرو به شما آید

استفاده از سوخت مناسب

بنزین های معمولی دارای اکتان کمتری نسبت به بنزین سوپر می باشند، به همین خاطر احتراق آن ها در سیلندر به خوبی انجام نمی گردد و در پاره ای مواقع به صورت ناقص خواهند سوخت، همین امر بر روی شتاب خودرو اثر منفی خواهد گذاشت. لارم به ذکر است که از بنزین سوپر به عنوان سوخت خودروی خود استفاده نمائید و با خودرویتان شتاب بهتری را تجربه کنید.

ریمپ ایسیو

یکی از راهکارهای تخصصی برای جبران کم شدن شتاب خودرو ریمپ ایسیو می باشد. ریمپ ایسیو یک فرایند نرم افزاری که با تغییر در تنظیمات برنامه های ایسیو قادر است تا حدی شتاب خودرو را افزایش بدهد. البته ریمپ باید به وسیله افراد ماهر و با تجربه و به وسیله دستگاه های مخصوص انجام شود تا آسیبی به بخش های دیگر خودرو وارد نشود.
این اشخاص با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته، تنظیمات بخش های گوناگون ایسیو را به میزان استاندارد تغییر خواهند داد و پس از آن از طریق پروگرامرهای پیشرفته، برنامه جدید را جایگزین برنامه های گذشته ایسیو می نمایند.

کلام آخر

در این مقاله که توسط گروه تخصصی کاتالیست وان تقدیم نگاه مهربانتان گشت در مورد دلایل کاهش شتاب خودرو صحبت کردیم و راهکارهایی برای جبران این مشکل مطرح مطرح نمودیم.
افت شتاب خودرو می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، برای همین مالکان خودرو بهتر می باسد اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشند تا در مواقعی که با چنین مشکلی روبرو می گردند بتوانند واکنش مناسبی از خود نشان دهند. توصیه می نمائیم برای رفع چنین مشکلی به تعمیرگاه های معتبر مراجعه نمائید تا از کیفیت خدمات آن ها اطمینان خاطر داشته باشید.

اگر کاهش شتاب خودرو به علت وجود ایراد در کاتالیزور بود، مستر کاتالیزور به عنوان معتبرترین مرکز خدمات کاتالیزور می تواند ایراد بوجود آمده را در کوتاهترین زمان، با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برطرف کنید. این مرکز با بهره مندی از نیروهای ماهر و کارآزموده و برخورداری از تجهیزات پیشرفته و مدرن کلیه خدمات خود را به صورت تضمین شده ارائه خواهد.

امتیاز مطلب post