تعمیر کاتالیزور خودرو

مقدمه: کاتالیزور یکی از قطعات حیاتی در سیستم خودرو است که به بهبود کارایی موتور و کاهش آلاینده‌ها کمک می‌کند. اما هنگامی که کاتالیزور خراب می‌شود، عملکرد خودرو کاهش می‌یابد و آلایش محیط زیست افزایش می‌یابد. در این مقاله، به تعمیر کاتالیزور خودرو پرداخته و گام‌های مختلف این عملیات را توضیح داده خواهد شد.

تعمیر کاتالیزور خودرو

قطعه با ارزش کاتالیست روی سیلندر خودرو نصب می شود توجه نمائید که خودروی 6 سیلندر دارای 2 کاتالیزور می باشد. عملکرد اصلی این قطعه این است که در هنگام احتراق سوخت، آلاینده های خطرناک حاصل از احتراق سوخت مانند مونوکسید کربن، هیدروکربن های ناقص موجود در دود را به آلاینده های کم خطر و بی ضرر مانند دی اکسید کربن و آب تبدیل کرده و در محیط منتشر می کند. .

در بسیاری از کشورها استفاده از خودرو بدون مبدل کاتالیزوری غیرقانونی است. و در ایران استفاده از این قطعه از سال 1381 توسط خودروسازان اجباری شده است و امروزه اهمیت این قطعه به حدی است که در صورت عدم موفقیت در تست آلایندگی امکان قبولی در آزمون فنی وجود ندارد.

در واقع کاتالیزور وظیفه کنترل میزان آلاینده های خودرو را بر عهده دارد و عملکرد صحیح این قطعه تاثیر بسزایی در میزان خروجی اگزوز خودرو دارد. هنگامی که سوخت به طور کامل نمی سوزد، مونوکسید کربن و هیدروکربن تولید می شود که منجر به آلودگی هوا می شود. گازهای خروجی از کاتالیزور همراه با هوا عبور می کنند. این گازها طی واکنش های شیمیایی و تجزیه ای که به دلیل وجود کاتالیزور رخ می دهد، به دی اکسید کربن و بخار آب تبدیل می شوند. با توجه به آسیب قابل توجهی که در صورت حذف این قطعه به محیط زیست وارد می شود، در بسیاری از نقاط جهان رانندگی بدون کاتالیزور جریمه نقدی دارد.

تعمیر کاتالیزور خودرو و اجزای کاتالیزور خودرو

کاتالیزور دارای سه قسمت است. هسته کاتالیزور، لایه اکسید و مواد کاتالیزور.

هسته کاتالیست: در وسط کاتالیزور قرار دارد و جنس آن سرامیکی یکپارچه است و معمولاً ساختار لانه زنبوری دارد.

لایه اکسید: این قسمت وظیفه نگهداری و حفاظت از ماده کاتالیست را دارد که از فلزات گرانبها ساخته شده است. مواد لایه اکسید معمولاً اکسید آلومینیوم، دی اکسید تیتانیوم، دی اکسید سیلیکون یا ترکیبی از آلومینا و سیلیس است.

ماده کاتالیست: این ماده قسمت اصلی کاتالیزور را تشکیل می دهد و از فلزات گرانبهایی مانند پالادیوم، پلاتین، طلا، کادمیوم و آلیاژهای آنها استفاده می شود. این ترکیبات ارزشمند نقش مهمی در نگهداری کاتالیزور دارند و منجر به استفاده طولانی مدت و کارایی بالا می شوند.

تعمیر کاتالیزور خودرو و انواع کاتالیزور خودرو

کاتالیزورها را می توان بر اساس یک نوع طبقه بندی به دو دسته تقسیم کرد.

کاتالیزور دو طرفه : این نوع کاتالیزور دو عملکرد را همزمان انجام می دهد. از طریق اکسیداسیون، مونوکسید کربن را به دی اکسید کربن تبدیل می کند. در عین حال سوخت ناتمام را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند. این کاتالیزور در موتورهای دیزلی و بنزینی کاربرد دارد.

کاتالیست سه گانه: این نوع کاتالیزور آلاینده های هیدروکربن و مونوکسید کربن را اکسید کرده و اکسید نیتروژن را به نیتروژن، آب و دی اکسید کربن تبدیل می کند. سه وظیفه آن عبارتند از تبدیل اکسید نیتروژن به نیتروژن و اکسیژن، اکسیداسیون مونوکسید کربن به دی اکسید کربن و اکسیداسیون هیدروکربن های غیر قابل احتراق به دی اکسید کربن و آب.

عوامل موثر در خرابی و شکست کاتالیزور و تعمیر کاتالیزور

شاید برای شما سوالی پیش بیاید که کاتالیزور تحت چه شرایطی و به چه دلیلی از کار می افتد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عوامل متعددی در خرابی کاتالیست موثر هستند. در صورت عدم توجه، ممکن است با تعمیر کاتالیست به مرور زمان و تعویض آن مشکل حل نشود. بخش کاتالیزور ضروری است. در صورت مشاهده علائم ذکر شده در خودروی خود، حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. هر یک از عوامل زیر می تواند در خرابی و بروز مشکلات در کاتالیست موثر باشد:

برخورد با بدنه کاتالیزور

باید بدانید که کاتالیست قطعه ای بسیار حساس و آسیب پذیر است که ضربه زدن به بدنه آن می تواند باعث شکسته شدن بدنه این قسمت و یا اختلال در شبکه اسفنجی داخل آن شود. به عبارت دیگر بخش اصلی کاتالیزور شبکه داخلی آن است که در واقع گازهای ورودی را فیلتر می کند. بروز شکستگی ها و سردرگمی ها در شبکه اسفنجی شرایطی را ایجاد می کند که کاتالیزور عملکرد اصلی خود را نداشته و نمی تواند گازهای ورودی را به درستی تجزیه و تحلیل، جداسازی و بهینه سازی کند. در این صورت کاتالیست کارایی لازم را ندارد و باید کاتالیست خودرو تعمیر شود.

افزایش دمای کاتالیزور

افزایش دمای کاتالیست یکی دیگر از دلایلی است که در عملکرد کاتالیست اختلال ایجاد می کند و باعث کاهش راندمان آن می شود. گرم شدن کاتالیزور می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله این دلایل می توان به خرابی موتور خودرو یا واشر سر اشاره کرد. اگر کاتالیزور بیش از حد داغ شود، نمی تواند گازهای ورودی را به درستی شناسایی کند و در نهایت در بهینه سازی آنها موثر نخواهد بود. به همین دلیل در صورت بروز گرمای بیش از حد، خرابی و یا خرابی موتور لازم است در اسرع وقت خودرو را به یکی از تعمیرگاه های مجاز نشان دهید تا در صورت بروز مشکل به سرعت برطرف شود و کاتالیست رنج نبردن

ناخالصی های سوخت مصرف شده

یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث خرابی کاتالیست شود وجود ناخالصی های مجاز در سوخت خودرو است. واقعیت این است که کاتالیزور برای تشخیص تعداد معینی از گازها طراحی شده است. یعنی سنسورها و قطعات داخلی کاتالیزور هر خودرو به گازهای خاصی حساس است. اگر مواد ناخالص و غیرقابل شناسایی در نظر گرفته شده برای کاتالیست وارد خودرو شود، کاتالیزور در شناسایی گازهای ورودی دچار اختلالات جدی شده و قادر به تشخیص، تجزیه و تحلیل و جداسازی گازها نخواهد بود. علاوه بر این، این وضعیت به تدریج منجر به خرابی کاتالیزور و از بین رفتن کارایی و کارایی آن می شود. در نتیجه باید کاتالیزور خودرو را تعمیر کنید.

خرابی واشر سر

واشر سر سیلندر در تماس مستقیم با کاتالیزور است. این بدان معنی است که اگر در واشر سر مشکلی ایجاد شود، مستقیماً بر عملکرد کاتالیزور تأثیر می گذارد. اگر واشر سر آسیب ببیند، روغن و همچنین بخار آب و سایر گازهای غیرقابل تشخیص برای کاتالیزور وارد این قسمت می شوند. به همین دلیل کاتالیزور توانایی جداسازی گازها از یکدیگر را نخواهد داشت. این مشکل منجر به خراب شدن کاتالیست و کارایی آن می شود.

بنابراین اگر با واشر سر آسیب دیده مواجه شدید سریعا آن را تعمیر کنید. تا مشکل در این قسمت به کاتالیزور سرایت نکند. فراموش نکن. اگر مشکل واشر سر و کاتالیزور جدی شود، ممکن است منجر به تعویض یک یا هر دو قسمت شود.

سیستم جرقه زنی خودرو ایراد دارد

محفظه احتراق خودرو قسمت دیگری است که مستقیماً به کاتالیزور متصل است. بنابراین اگر با مشکل جرقه و جرقه خودرو مواجه هستید؛ شناسایی و رفع مشکل در اسرع وقت ضروری است. زیرا در صورت احتراق ناقص، گازها به صورت نیمه سوخته یا خام وارد کاتالیزور می شوند. این امر باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی مواد اولیه داخل کاتالیزور می شود. این حادثه به خودی خود بسیار خطرناک است و می تواند به سایر قسمت های خودرو از جمله موتور آسیب جدی وارد کند و حتی سرنشینان خودرو را نیز با خطر مواجه کند. بنابراین توصیه می شود در صورت مشاهده یا احساس هر گونه مشکل در بخش احتراق با یک تکنسین حرفه ای پیگیری کنید.

سرب بیش از حد در بنزین

مقدار مشخصی سرب در بنزین مصرفی خودروها وجود دارد. اگر میزان سرب در بنزین از حد مجاز بیشتر شود، برای کاتالیست مشکل ایجاد می کند. زیرا کاتالیزور گازهای خاصی را تا حد معینی تشخیص می دهد. اگر مواد ورودی از حد نرمال فاصله داشته باشند، عملکرد کاتالیست دچار مشکل می شود.

 

استفاده از اکتان بوستر (مکمل انژکتوری)

به طور کلی استفاده از مکمل های انژکتوری یا اکتان بوستر برای سلامت کاتالیست مناسب نیست. در صورت استفاده مداوم از این مکمل، کاتالیزور در دراز مدت با مشکل جدی مواجه خواهد شد. در حدی که ممکن است حتی قابل تعمیر نباشد و نیاز به تعویض کاتالیست خودرو داشته باشید. بنابراین پیشنهاد می شود به جای استفاده از مکمل انژکتور از سرویس شستشوی کاتالیست استفاده شود. شستشوی کاتالیست گرفتگی شبکه اسفنجی را برطرف می کند و رسوباتی که منجر به کاهش راندمان کاتالیست می شود از محفظه این قسمت پاک می شود و کاتالیست می تواند به عملکرد اولیه خود بازگردد.

استفاده از سوخت بی کیفیت

اگر از سوخت های بی کیفیت یا بی کیفیت برای تامین انرژی مورد نیاز خودرو خود استفاده می کنید، توجه داشته باشید که مواد موجود در سوخت های بی کیفیت به مرور زمان مسیر فیلتر را در کاتالیست مسدود کرده و بازده کاتالیست را کاهش می دهد. با بسته شدن فیلترهای شبکه اسفنجی، کاتالیست نمی تواند گازهای ورودی را به درستی آنالیز و جداسازی کند، بنابراین بازده اولیه را نخواهد داشت و مجبور به تعمیر و یا حتی تعویض کاتالیست خواهید بود.

ترکیب آلاینده های خروجی

اگر گازهای وارد شده به کاتالیزور ترکیب شوند و ترکیبات جدیدی ایجاد کنند که توسط کاتالیزور قابل تشخیص نباشد، عملکرد کاتالیزور کاهش می یابد و از کار می افتد. ورود گازهای مختلف و اختلاط آنها با یکدیگر ممکن است در نتیجه نقص موتور یا خرابی واشر سر یا سایر قطعات متصل مستقیم به کاتالیزور باشد. بنابراین توصیه می شود رانندگان عزیز هر شش ماه یکبار خودرو را چک کنند تا در صورت خرابی سریعاً مشکل شناسایی و برطرف شود.

بستن مسیر کاتالیزور

کاتالیزور حاوی قطعات سرامیکی است که به شناسایی، تجزیه و تحلیل و جداسازی گازهای مضر کمک می کند. با گذشت زمان، مسیر این فیلترها مسدود می شود. وجود رسوبات در فیلترهای کاتالیستی کارایی آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بنابراین لازم است هر چند وقت یکبار کاتالیزور را نگهداری و فرآیند شستشوی کاتالیست را انجام داد تا رسوبات از فیلترهای کاتالیست پاک شود و راندمان اولیه کاتالیست بازگردد.

مسدود کردن مسیر اگزوز

مسیر اگزوز در واقع آخرین خروجی گازهای خروجی از خودرو است. واضح است که در صورت مسدود شدن مسیر اگزوز، امکان تخلیه گازهای خودرو وجود ندارد. عوامل مختلفی می تواند بر بسته شدن یا مختل شدن مسیر اگزوز تأثیر بگذارد، رانندگی در جاده های پر دست انداز و حرکت اگزوز از محل اصلی خود می تواند یکی از بزرگترین عوامل باشد.

مواردی که ذکر کردیم از عوامل اصلی خرابی کاتالیست بنز هستند. بنابراین توصیه می شود که قطعات داخلی خودرو به ویژه موتور، واشر سر و کاتالیزور را بررسی و در صورت لزوم نگهداری کنید.

نشان هایی که به شما می گوید به تعمیر کاتالیزور نیاز دارید ؟

کاتالیزور یکی از مهمترین قطعات خودرو است که در تصفیه هوا بسیار موثر است. این قطعه طول عمر بالایی دارد و در صورت استفاده صحیح، درمان و نگهداری به موقع و در نهایت شستشو و برداشتن، تا مدت ها وظیفه خود را به درستی انجام می دهد. اما از آنجایی که هر قطعه دارای طول عمر و تاریخ انقضای خاصی است، آن قطعه نیز ممکن است دچار نقص، خرابی و از دست دادن عملکرد شود. در چنین شرایطی علائمی را مشاهده خواهید کرد که نشان دهنده خرابی کاتالیست است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که مهم ترین علائم خرابی کاتالیست چیست و در چه صورت باید کاتالیست را تعمیر کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در صورت مشاهده یک یا چند مورد از علائم زیر خودرو خود را برای تشخیص و رفع مشکل به یکی از تعمیرگاه های مجاز ببرید. اما علائم خرابی کاتالیست عبارتند از:

کاهش شدید شتاب خودرو در سرعت های بالا

اگر با سرعت بالا؛ خودروی شما افت شدید شتاب را تجربه می کند، کاتالیزور در وضعیت خوبی نیست. به عبارت دیگر، اگر کاتالیزور خودرو به درستی کار نکند، خودرو آنقدر که باید کشیده نمی شود. این مشکل ممکن است در نتیجه بسته شدن مسیرهای فیلتر کاتالیزوری یا فیلترهای اگزوز باشد. در کل خودرو به خصوص در سرعت و شتاب زیاد قدرت کافی ندارد و افت شتاب را تجربه می کند.

کاتالیزور خودرو و نقش آن
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

افزایش ناگهانی مصرف سوخت خودرو

وقتی کاتالیزور آسیب می بیند، خودرو دچار افت شتاب می شود و قدرت و کشش کافی ندارد، بنابراین با استفاده از بنزین بیشتر نیروی مورد نیاز خود را تامین می کند. به طوری که در مدتی با افزایش ناگهانی مصرف خودرو مواجه خواهید شد.

ایراد استارت و جرقه در خودرو وجود دارد

اگر در دور موتور بالا و هنگام استارت زدن صدای تق تق یا لرزش شنیدید، باید به سلامت کاتالیست شک کنید. از آنجایی که ضربه شبیه سنگریزه است، هنگامی که سلول های داخلی شبکه اسفنجی آسیب دیده و خراب می شوند، شنیده می شود. به عبارت دیگر سلول ها شکسته می شوند و ذرات آنها به دیواره های کاتالیزور برخورد می کند و صدایی مانند سنگریزه یا شن خواهید شنید. اگر چنین صدایی شنیدید، کاتالیست را سریعا تعمیر کنید.

چراغ چک یا اخطار خودرو را روشن کنید

اگر از یک سیستم کامپیوتری استفاده می کنید یا ماشین خود را عیب یابی می کنید، خطاهایی مانند نقص موتور، واشر سر یا کاتالیزور را نشان می دهد. از آنجایی که چراغ ماشین برای اکثر خرابی ها روشن می شود، باید از یک اسکنر استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا ایراد دقیقاً در این قسمت است یا خیر.

تست آلودگی هوای خودرو منفی شود

تست آلایندگی خودرو منبع دیگری است که از طریق آن می توانید از خرابی کاتالیست مطلع شوید. اگر تست آلایندگی خودرو منفی باشد، به این معنی است که کاتالیزور شما در جلوگیری از آلودگی هوا شکست می خورد و مانند خودروهایی که کاتالیزور ندارند، هوا را آلوده می کند. در این مورد، شما نیاز به شستشو، تعمیر و یا تعویض کاتالیست دارید.

مشکلات خروجی گاز از صدا خفه کن اگزوز

اگر کف دست خود را در مقابل اگزوز خودروی مجهز به مبدل کاتالیزوری سالم قرار دهید، متوجه خواهید شد که جریان گازی که از اگزوز خارج می شود لرزش یا نوسان کمی دارد. دلیل این لرزش این است که دریچه های اگزوز به طور متناوب عمل می کنند. اگر گازهای خروجی ارتعاش یا امواج را از خود نشان ندهند، این نشان دهنده گرفتگی فیلترهای خروجی کاتالیزور است.

بوی بد (مثل تخم مرغ فاسد) در ماشین

استشمام بوی تخم مرغ گندیده در خودرو نیز می تواند نشانه ای از خرابی و کاتالیزور معیوب BMW باشد. این بوی نامطبوع به دلیل گوگرد موجود در بنزین در هنگام احتراق است. به عبارت دیگر، اگر کاتالیزور کار خود را به درستی انجام دهد، سولفید هیدروژن موجود در اگزوز خودرو به دی اکسید گوگرد و بخار آب تبدیل می شود، گازی که برای محیط زیست بی ضرر و بی بو است. اما اگر کاتالیزور به درستی کار نکند و آسیب ببیند، گوگرد موجود در بنزین به طور کامل نمی سوزد و بوی پوسیدگی در داخل کابین خودرو پخش می شود.

مواردی که ذکر کردیم؛ شایع ترین و رایج ترین علائم خرابی کاتالیست بنز. در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، باید خودرو را برای معاینه فنی و عیب یابی به تعمیرگاه مجاز ببرید. به یاد داشته باشید که کاتالیزور خودرو یک شبه از کار نمی افتد و معمولاً قبل از از بین رفتن کامل، نشانه هایی از کاهش کارایی را مشاهده خواهید کرد. اگر این علائم را جدی بگیرید، می توانید کاتالیزور را به موقع تعمیر کنید و از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

از آنجایی که کاتالیست نقش مهم و حساسی را در خودرو ایفا می کند، عملکرد آن به طور مداوم توسط ECU کنترل می شود تا در صورت بروز مشکل، بلافاصله راننده از نیاز به تعمیر کاتالیست مطلع شود.

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، خودرو خود را در اسرع وقت به مرکز تعمیرات کاتالیست ببرید تا مشکل تشخیص داده شود و متخصص با صلاحدید خود کاتالیست را تعویض یا تعمیر کند.

مبدل کاتالیزوری چقدر کار می کند؟

عمر مفید این مبدل بین 80000 تا 120000 کیلومتر است. اگر بعد از این مدت قطعه تعویض نشود، میزان انتشار تقریباً 5 برابر افزایش می یابد. به طور کلی تعمیر و نگهداری منظم و در صورت لزوم تعمیر کاتالیست نقش موثری در افزایش طول عمر قطعه دارد.

در مکان هایی که آلودگی هوا زیاد است و سوخت کیفیت بالایی ندارد، تعمیر و نگهداری کاتالیزور باید در فواصل زمانی کوتاه تری انجام شود.

کاتالیزور چه زمانی باید تعمیر شود؟

در صورت بروز مشکل یا خرابی کاتالیست ابتدا باید مشکل را تشخیص داده و سپس کاتالیست را تعمیر و یا قطعه را تعویض کنید زیرا در صورت رفع نشدن علت مشکل، تعویض کاتالیست به تنهایی دردی را درمان نمی کند و پس از مدتی باز هم به دلیل وجود علت مشکل، قطعه جدید نیز دچار مشکل می شود.

تعمیر کاتالیزور خودرو یا شستشوی کاتالیست

برای افزایش عمر کاتالیست و بهره وری بیشتر و کاهش نیاز به تعمیر کاتالیست، شستشوی کاتالیست توصیه می شود. اگر شبکه مبدل کاتالیزوری مسدود باشد، دود از اگزوز خودرو خارج نمی شود و هوای کافی وارد موتور نمی شود. شستن کاتالیزور، رسوبات وارد شده به کندو کاتالیزور را پاک می کند و دهانه آن را باز می کند. در نتیجه دود موتور بدون مشکل تخلیه شده و تصفیه می شود. از طرفی هوا به اندازه کافی وجود دارد. اما در هنگام شستشو باید دقت زیادی داشته باشید زیرا اگر با دقت انجام نشود حتی ممکن است در قسمت های دیگر خودرو نیز دچار مشکل شود.

کاتالیست وان مرکز تخصصی شستشوی کاتالیست در تهران

اگر به کارشناسان و مراکز معتبر مراجعه کنید، این افراد با استفاده از محلول شستشوی کاتالیست مخصوص، این قطعه را بدون آسیب رساندن به سایر قسمت های خودرو تمیز می کنند.

تعمیر کاتالیزور خودرو در تهران

اگر کاتالیست خودروی شما مشکل دارد، برای تعمیر کاتالیست یا تعویض آن به یک مرکز معتبر مراجعه کنید. مرکز ما با استفاده از تجهیزات پیشرفته و پرسنل مجرب، قسمت های مختلف کاتالیست را بررسی کرده و بهترین خدمات را به شما ارائه می دهد.

تعویض کاتالیزور

معمولاً عمر مفید کاتالیست ها از زمان شروع کار تا نیاز به تعویض 3-4 سال می باشد. این زمان تقریباً معادل مسافت 80000 تا 100000 کیلومتر است. در کشورهای اروپایی تا زمانی که خودرو دارای گارانتی باشد، به دلیل اهمیت کاهش آلاینده های هوا، تعمیر کاتالیست رایگان و تعویض کاتالیست به صورت رایگان انجام می شود.

هزینه تعمیر و تعویض کاتالیست

تا چند سال پیش که اهمیت محیط زیست و آلودگی هوا چندان احساس نمی شد، قسمت کاتالیست در خودروها استفاده نمی شد. با گذشت زمان وجود این قطعه ضروری شد، امروزه این موضوع به قدری اهمیت پیدا کرده است که امکان رانندگی بدون عملکرد صحیح کاتالیست وجود ندارد.

به طور معمول هزینه تعمیر و شستشوی کاتالیست کمتر از هزینه تعویض آن است اما در هر صورت نمی توان آن را نادیده گرفت. در کشورهای اروپایی به دلیل اهمیت کاهش آلاینده های هوا، تعویض کاتالیست رایگان است.

عوامل متعددی بر هزینه تعویض کاتالیزور تأثیر می گذارد که بسته به تعداد سیلندرهای خودرو، تعداد کاتالیزورها متفاوت است. هر سه سیلندر یک کاتالیزور نصب می شود و خودروی شش سیلندر دو کاتالیزور دارد.

یکی دیگر از عوامل موثر بر هزینه تعویض کاتالیزور، مدل خودرو است. طبیعی است که کاتالیزورهای بی ام و بنز از خودروهای هیوندای گرانتر هستند. علاوه بر موارد ذکر شده ارائه خدمات تعویض توسط متخصص یا مبتدی مقرون به صرفه می باشد.

چگونه بفهمیم کاتالیست خودرویمان سالم است؟

اگر می خواهید از سالم بودن کاتالیزور خودرو خود مطمئن شوید، باید یک سری آزمایشات را انجام دهید تا از سالم بودن این قطعه در خودرو مطمئن شوید. در ادامه نحوه انجام آسان این تست ها را به شما آموزش می دهیم:

بررسی نمای بیرونی مبدل کاتالیزوری

اولین قسمتی که باید بررسی شود نمای بیرونی مبدل کاتالیزوری است. بدون برداشتن کاتالیزور از خودرو، بدنه خارجی آن را بررسی کنید، وجود شکستگی، فرورفتگی، خط و خش و آسیب احتمالی نشانه آسیب دیدگی کاتالیست است. بسته به شدت آسیب، باید کاتالیست را تعمیر یا تعویض کنید. اگر بدنه بیرونی کاتالیزور سالم باشد، نمی توانید نتیجه بگیرید که کاتالیست قطعا سالم است یا بد. برای بررسی بیشتر باید به قسمت های دیگر بروید.

مبدل را بردارید و تمام قطعات آن را بررسی کنید

در صورتی که با بررسی قطعات خارجی کاتالیست به نتیجه دقیقی نرسید، لازم است این قطعه را با دقت از خودرو جدا کرده و قطعات داخلی به خصوص شبکه اسفنجی را بررسی کنید. اگر شبکه اسفنجی که لانه زنبوری نیز نامیده می شود، به درستی کار کند، کاتالیزور سالم است و مشکلی وجود ندارد. اما اگر این شبکه رسوب، گرفتگی یا در بدترین حالت در صورت آسیب دیدگی نشان داد، باید کاتالیست را تعمیر، نگهداری، شستشو یا تعویض کنید. به یاد داشته باشید که شکل کاتالیزور و شبکه اسفنجی در خودروهای مختلف کمی متفاوت است. بنابراین توصیه می شود که باز کردن کاتالیست را به تکنسین متخصص و ماهر بسپارید.

فشار گاز اگزوز را چک کنید

آخرین راهی که به شما پیشنهاد می کنیم؛ فشار گاز اگزوز خودرو را اندازه گیری کنید. برای این کار به یک فشارسنج نیاز دارید. این دستگاه فشار گازهای خروجی از اگزوز خودرو را اندازه گیری می کند. اگر این فشارها در محدوده نرمال نشان داده شده بر روی دستگاه باشد، کاتالیست خودروی شما سالم است، در غیر این صورت کاتالیست آسیب دیده است. لازم به ذکر است که حد نرمال برای خودروهای مختلف متفاوت است.

فشار گاز اگزوز را بررسی کنید. برای این کار به یک فشارسنج نیاز دارید. گیج فشار، فشار گازهای خروجی از اگزوز را اندازه گیری می کند. اگر این فشار بیشتر از حد معمول باشد، مبدل کاتالیزوری آسیب دیده است. البته این حد نرمال بسته به خودرو می تواند متفاوت باشد.

خلاصه اطلاعات درباره تعمیر کاتالیزور

تعمیر کاتالیزور اصلا کار سلده ای نیست و نیاز به تجربه و ابزارهای خاص دارد شما عزیزان می توانید برای تعمیر کاتالیزور به گروه تخصصی کاتالیست وان مراجعه نمائید تا بهترین خدمات را دریافت نمائید.

در ادامه مراحل تست سلامت کاتالیزور، تعمیر کاتالیزور  و… را به اختصار توضیح خواهیم داد :

گام 1: تشخیص مشکل: اولین گام در تعمیر کاتالیزور، تشخیص مشکلات است. نشانه‌هایی همچون کاهش عملکرد موتور، صدای غیرعادی، و یا افزایش مصرف سوخت ممکن است به خرابی کاتالیزور اشاره داشته باشد. با استفاده از دستگاه‌های تشخیصی و بازرسی دقیق، مشکلات را تشخیص دهید.

گام 2: جدا کردن کاتالیزور: بعد از تشخیص مشکل، کاتالیزور را از سیستم خروجی گازها جدا کنید. این گام نیاز به ابزارهای مناسب دارد. تصاویر مرحله به مرحله جدا کردن کاتالیزور را نشان می‌دهند.

گام 3: بررسی خرابی: کاتالیزور را به دقت بررسی کرده و هر نوع خرابی یا آسیب را شناسایی کنید. از تصاویر برای نشان دادن نقاط مهم در این مرحله استفاده کنید.

گام 4: تعمیر یا تعویض قطعات: با توجه به خرابی‌های شناسایی شده، قطعات معیوب را تعمیر یا تعویض کنید. این ممکن است شامل تعویض کاتالیزور، لوله‌ها، یا سایر قطعات مرتبط باشد. تصاویر نحوه تعمیر یا تعویض قطعات را نمایان کنید.

گام 5: نصب مجدد کاتالیزور: پس از تعمیر یا تعویض قطعات، کاتالیزور را به محل اصلی آن نصب کنید. اطمینان حاصل کنید که همه اتصالات صحیح انجام شده باشند.

گام 6: تست و تنظیمات: خودرو را راه‌اندازی کرده و عملکرد کاتالیزور را تست کنید. اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد، خودرو باید با عملکرد بهتر و کاهش آلاینده‌ها حرکت کند.

نتیجه: تعمیر کاتالیزور خودرو نیازمند دقت و توجه به جزئیات است. با دنبال کردن گام‌های ارائه شده، می‌توانید به بهبود عملکرد خودرو و حفظ محیط زیست کمک کنید. به یاد داشته باشید هر گاه نیاز به تعمیر کاتالیزور پیش آمد، بهتر است توسط تعمیرکاران ماهر مشاوره و کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

سایر خدمات گروه تخصصی کاتالیست وان

شستشوی کاتالیزور

تعمیر کاتالیزور ولستر

تعمیر کاتالیزور فوتون تونلند G7

همواره می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر از نحوه تعمیر و تعویض و شستشوی کاتالیزور
انواع خودرو از ما مشاوره رایگان بگیرید.

تماس برای مشاوره رایگان

امتیاز مطلب post