مبدل کاتالیزور یا کاتالیست چیست؟

اگر برای شما نیز جالب است بدانید که  مبدل کاتالیزور یا کاتالیست چیست با ما در این مفاله توسط گروه تخصصی کاتالیست وان گردآوری شده همراه باشید، لارم به ذکر است که، مبدل کاتالیزوری بخشی از سیستم اگزوز می باشد.

به منظور برآورده ساختن الزامات زیست محیطی فزاینده در آن زمان، در سال 1992 تصمیم گرفت شد که مبدل کاتالیزوری برای خودرو الزامی باشد. آیا

مبدل کاتالیزوری کثیف دارید و می خواهید آن را تمیز کنید؟ در این مقاله نگاه دقیق تری به علل، مشکلات و راه حل های کاتالیزور آلوده می اندازیم.

اهمیت مبدل کاتالیزور یا کاتالیست چیست؟

مبدل کاتالیزور خودرو چیست؟  در واقع مبدل کاتالیزور یا کاتالیست قطعه ای از خودرو می باشد که مواد مضر CO (مونوکسید کربن)، NOx (اکسید نیتروژن) و CH (هیدروکربن نسوخته) را کاهش داده و فیلتر می کند و این مواد را به مواد کم خطر تر مثل: دی اکسید کربن، نیتروژن و هیدروژن تبدیل می کند.

مبدل کاتالیزور یا کاتالیست در جلوی سیستم اگزوز قرار می گیردکه وظیفه ان حذف گازهای سمی و ناسازگار با محیط زیست می باشد. بیشتر افراد گمان می کنند که فیلتر ذرات و کاتالیزور اثر مشابهی دارند، اما در واقع اینطور نیست. البته هر دو دستگاه برای کاهش دادن دود مضر اگزوز طراحی شده اند.

در واقع فیلتر ذرات سبب کاهش پخش شدن ذرات دوده می شود. انواع مختلفی از مبدل کاتالیزور یا کاتالیست وجود دارد مانند: کاتالیست اکسیداسیون (موتورهای دیزل)، کاتالیست سه طرفه (موتورهای بنزینی)، کاتالیست EOBD و کاتالیست زوج نزدیک. ( خرید کاتالیزور )

علل کثیف شدن مبدل کاتالیزور یا کاتالیست خودرو چیست؟

 

علت های متفاوتی برای شناسایی مبدل کاتالیزور یا کاتالیست کثیف یا گرفتگی آن وجود دارد. ما تعدادی از دلایل را فهرست نموده ایم که می تواند  باعث کثیف یا گرفتگی مبدل کاتالیزوری گردد.

مصرف روغن بالا
شمع های فرسوده یا آسیب دیده
سوخت گیری با سوخت نادرست
رانندگی در مسافت های کوتاه
تنظیم نادرست موتور
بقایای سوخت در سیستم سوخت رسانی
عملکرد نادرست کاوشگر لامبدا *
انژکتورهای خراب
مبدل کاتالیزوری آسیب دیده یا شکسته هست
* پروب لامبدا یک سنسور در اگزوز می باشد و میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی را اندازه گیری می نماید. این نسبت سوخت ایده آل بین سوخت و هوا می باشد. لامبدا قادر است تا موتور سرد را پیش گرم نماید و همچنین احتراق تمیز موتور را تضمین می نماید.

تعمیر کاتالیزور زانتیا
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

اگر یکی از دلایل بالا را تشخیص دهید، احتمال زیادی وجود دارد که از کثیف یا گرفتگی مبدل کاتالیزوری رنج خواهید برد. این علل منجر به تجمع مشکلات می گردد.( تعمیر کاتالیزور )

مبدل کاتالیزور یا کاتالیست و مشکلات مبدل کاتالیزوری خراب

مبدل کاتالیزور خودرو چیست؟به طور معمول، سوخت در محفظه احتراق می گردد. زمانی که سوخت به احتراق کامل نخواهد رسید، وارد اگزوز شده و در مبدل کاتالیزوری مشتعل می گردد. این احتراق ضعیف منجر به گرم شدن بیش از حد در مبدل کاتالیزوری می گردد و باعث “ذوب” خواهد شد. گرمای بیش از حد باعث ذوب شدن یکپارچه سرامیکی و مسدود شدن اگزوز می گردد این منجر به مشکلات زیر خواهد شد:افزایش مصرف سوخت
موتور لکنت زبان
انتشار بیشتر گازهای مضر
ماشین داره بو میگیره
صدای تق تق
ماشین بد روشن میشه
حال که مشکلات و علل مشخص گشه است، قادر خواهید بود تا انتخاب خود را انجام بدهید. یا یک مبدل کاتالیزوری جدید بخرید یا یک مبدل کاتالیزوری را با افزودنی تمیزکننده از Lindemann تمیز نمائید.کاتالیست وان بهترین مرکز تعمیر و تعویض کاتالیزور در ایزان است که بهترین خدمات را با ارزان ترین قیمت ممکن ارائه خواهد داد این مرکز تخصصی سال ها است در زمینه موارد مربوط به کاتالیزور فعالیت دارد و از بهترین افراد متخصص و ابزارهای تخصصی استفاده می نماید

امتیاز مطلب post