چک کاتالیزور خودرو :
مبدل کاتالیزوری بخش مهمی از سیستم کنترل آلایندگی خودرو شما است. کاتالیزورها معمولاً عمر طولانی دارند (تقریباً به اندازه عمر خودرو)، اما عملکرد آنها گاهی اوقات مختل می شود. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از علائم خرابی مبدل کاتالیزوری آگاه باشید و به محض اینکه فکر کردید کار می کند آن را بررسی کنید.

کاتالیزور چگونه کار می کند؟ و نحوه چک کاتالیزور خودرو

مبدل کاتالیزوری مورد استفاده در اگزوز خودرو کاربرد جدیدی از کاتالیزور سطحی است. مونوکسید کربن و هیدروکربن های حاصل از سوخت های نسوخته موجود در دود خودروها آلاینده های خطرناک هوا هستند. گازهای خروجی خودرو و همچنین کمی هوا از روی کاتالیست که حاوی اکسیدهای فلزی است عبور می کند. گاز CO و هیدروکربن ها به CO2 و H2O تبدیل می شوند که نسبتاً بی ضرر هستند و در هوا آزاد می شوند.

تکنسین ها معمولا ماشین شما را با یک دستگاه تشخیص کامپیوتری بررسی می کنند تا منبع مشکل را پیدا کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند به طور موقت دوشاخه سنسور اکسیژن را جدا کنند تا ببینند آیا تغییری وجود دارد یا خیر و در صورت لزوم، کاتالیزور شما را می توان جایگزین کرد.

در بسیاری از کشورها، حذف کاتالیست و رانندگی بدون آن یک تخلف جدی و خلاف قانون تلقی می شود. زیرا آسیب جدی به محیط زیست وارد می کند. بنابراین، اگر کاتالیزور از کار افتاد، به فکر حذف آن نباشید.

چگونگی چک کاتالیزور خودرو و علائم شکست چیست؟

چگونگی چک کاتالیزور خودرو و علائم شکست چیست؟ما اکنون 9 مورد از رایج ترین علائمی را که هنگام از کار افتادن مبدل کاتالیزوری رخ می دهد، مرور می کنیم.

1- افزایش ناگهانی مصرف سوخت

2- افت شتاب

3- ممکن است ماشین شما روشن نشود یا بد روشن نشود

4- خودروی شما در تست آلایندگی رد می شود (مقادیر HC و CO بالاتر از حد معمول است)

5- نشانگر (چک) پشت آمپر روشن می شود

6- خودرو با ارتعاشات در دور آرام بد کار می کند

7- بوی بد یکی از شایع ترین علائم خرابی کاتالیست است. اگر بوی تخم مرغ گندیده را حس کردید و بوی آن به مرور زمان زیاد شد، این نشانه خرابی کاتالیزور است.

8- دمای کاتالیزور را کاهش دهید (با توجه به اینکه کارایی واقعی کاتالیست زمانی است که دمای آن افزایش می یابد و حتی می توان به مرز 700 و 800 درجه نزدیک شد، بنابراین کاتالیست پس از مدتی غلتیدن و گرم شدن موتور هنوز در دمای ایده آل است (اگر وارد نشده باشد معیوب است)

البته راه تشخیص دمای کاتالیزور نیازمند دستگاهی به نام دماسنج مادون قرمز است.

9- اگر ماشین کاملا سرد است، اگر کاتالیزور را با دست تکان دهید و صدایی مانند تکان سنگ های داخل آن شنیده شود، نشانه ریزش شبکه های داخل است.

چه عواملی در خرابی کاتالیست دخیل هستند؟ و نحوه چک کاتالیزور خودرو  چگونه است ؟

رایج ترین نوع خرابی کاتالیست در خودروهای قدیمی، گرفتگی بیش از حد شبکه های آن است که از عبور دود ناشی از احتراق موتور از کاتالیزور و خروج اگزوز جلوگیری می کند. در صورت بروز مشکل در تخلیه دود، ورود هوا به داخل موتور نیز مختل می شود و در نتیجه عملکرد موتور به شدت کاهش می یابد.

کاتالیزور به تغییرات دما و ترکیبات موجود در گاز خروجی حساس است. به عنوان مثال خرابی واشر سر باعث می شود روغن و آب وارد محفظه احتراق شده و گاز خروجی را آلوده کرده و به کاتالیزور آسیب برساند.

کاتالیزور سراتو
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

ریختن مکمل های انژکتور نمک در مخزن یا اکتان بوستر برای کاتالیزور مضر است، بنابراین از این مواد در خودروی خود استفاده نکنید.

اگر سیستم جرقه زنی خودروی شما معیوب باشد، مخلوط سوخت و هوا به درستی نمی سوزد و گازهای حاصل از احتراق ناقص یکی دیگر از عوامل تخریب کاتالیزور است.

گرم شدن بیش از حد موتور یکی از دلایل دیگر خرابی کاتالیست است.

ضربه زدن و آسیب رساندن به پوسته کاتالیست نیز می تواند عملکرد آن را مختل کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر هر یک از دلایل ذکر شده در بالا باعث از کار افتادن کاتالیست شود، ابتدا باید مشکل را برطرف کرده و سپس کاتالیست را تعویض کنید. زیرا تا زمانی که علت اصلی خرابی پیدا نشود با تعویض کاتالیست به سادگی مشکل حل نمی شود و پس از مدتی مجدداً عملکرد آن مختل می شود.

چک کاتالیزور خودرو و تشخیص خرابی آن از طریق دیاگ

تشخیص خرابی کاتالیست بسته به بررسی پارامترهای دستگاه عیب یاب نیاز به تخصص خاصی دارد، اما به برخی از مهم ترین تغییرات پارامترها در هنگام خرابی کاتالیست اشاره می کنیم:

1- پارامتری به نام Calculated Load Value وجود دارد که نشان دهنده راندمان حجمی موتور است. اگر مقدار این پارامتر کمتر از حد نرمال باشد به این معنی است که موتور به خوبی تنفس نمی کند که معمولاً به دلیل مسدود شدن مسیر اگزوز (به دلیل مسدود شدن کاتالیزور یا صدا خفه کن ها (منبع) یا هر دلیل دیگری است. . توجه داشته باشید که این لزوماً نشانه 100% خرابی کاتالیست نیست، اما در صورت مشاهده این مشکل، ممکن است به خرابی کاتالیست مشکوک شوید.

2- پارامتر دیگری به نام فشار مطلق منیفولد یا MAP در برخی خودروها وجود دارد که میزان خلاء و فشار منیفولد ورودی (هوا) را نشان می دهد. در صورت مسدود شدن کاتالیزور، فشار معکوس در سیستم اگزوز ایجاد می شود و باعث می شود این پارامتر کمتر از حد معمول باشد. این مورد لزوماً نشانه 100% خرابی کاتالیست نیست، اما خرابی کاتالیست یکی از دلایل مهم کاهش پارامتر MAP است.

3- بررسی تغییرات اعمال شده در عملکرد سنسور اکسیژن. در برخی خودروها 2 حسگر اکسیژن وجود دارد که یکی قبل از کاتالیزور (به نام Upstream) و دیگری بعد از آن است. وظیفه سنسور دوم (بعد از کاتالیزور) که پایین دست نامیده می شود، بررسی میزان اکسیژن خروجی از کاتالیست و تعیین کارایی کاتالیست بر این اساس است. اولین حسگر میزان اکسیژن خروجی از موتور را بررسی می کند و کامپیوتر موتور بر اساس داده های خود نسبت سوخت به هوا را تنظیم می کند.

در شرایط عملیاتی عادی، تغییرات در سنسور پایین دستی نباید قابل توجه باشد. تعداد زیاد تغییرات نشان دهنده کاهش راندمان کاتالیست است. اگر این مشکل باعث شود که آلاینده های خروجی 1.5 برابر بیشتر از حد مجاز باشد، چراغ نشانگر روشن می شود و خطای کم بازده کاتالیست در حافظه ذخیره می شود. با مقایسه داده های حسگر اول و دوم، کامپیوتر موتور می تواند خرابی کاتالیست را نیز تشخیص دهد.

خریذ کاتالیزور اورجینال

خرید کاتالیزور هیوندای

خرید کاتالیزور ضایعاتی

امتیاز مطلب post