اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد ممکن است این سوال به  ذهن شما نیز رسیده باشد که اگر کاتالیزور خودرو نباشد چه اتفاقی برای خودوی شما می افتد بله، شما می توانید به طور موقت بدون مبدل کاتالیزوری رانندگی کرده و به ماشین یا موتور مدرن آسیب نخواهد رسید.

اما در درازمدت، خودروی شما گاز مضر منتشر می‌نماید، عملکرد موتور و مصرف سوخت خودرو شما را قربانی خواهد کرد و احتمالاً شما را با قانون به مشکل خواهید خورد.

این امر حتی اگر مبدل کاتالیزوری شما به سرقت رفته باشد نیز صدق خواهد کرد.

در این مقاله، تصمیم داریم تا توضیح دهیم که مبدل‌های کاتالیزوری چه کاری انجام می دهد و چرا رانندگی بدون آن غیرقانونی است.

همچنین مواردی را که اگر بدون مبدل کاتالیزوری رانندگی نمائید، ایمن بودن آن و بعضی پرسش‌های متداول مفید را پاسخ خواهیم داد.

این مقاله توسط گروه تخصصی کاتالیست وان تقدیم نگاه مهربانتان خواهد شد ممنون خواهیم شد تا انتها با ما همراه باشید.

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد و اهمیت آن!!

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد و اهمیت آن!!اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد پیش از بررسی پاسخ این سوال لازم به ذکر است که مبدل کاتالیزوری چه کاری انجام خواهد داد.

یک ماشین مدرن دارای یک کاتالیزور یا همان کاتالیست می باشد که بین منیفولد اگزوز و صدا خفه کن خودرو واقع گشته است. آنها مواد شیمیایی مضر (مانند مونوکسید کربن) در گاز خروجی شما را پیش از خروج از خودرو به دی اکسید کربن و آب تبدیل می نماید.

این نه تنها مسیرهای انتشار مضر را کم می نماید، بلکه مصرف سوخت و عملکرد خودرو شما را نیز بهبود خواهد بخشید!

همانطور که می بینید، مبدل کاتالیزوری یکی از ضروری ترین اجزای ماشین شما می باشد. ( تعمیر کاتالیزور )

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد و آیا رانندگی بدون مبدل کاتالیزوری ایمن می باشد؟

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد ، بله، امکان دارد از نظر فیزیکی بدون مبدل کاتالیزوری رانندگی نمائید، اما از نظر قانونی ایمن نیست (همانطور که پیش تر نیز گفته شد).

کاتالیزورها به عنوان یکی از اجزای حیاتی سیستم اگزوز خودرو، آلودگی هوا را کم خواهند کرد. به همین خاطر است که، رانندگی با مبدل کاتالیزوری خراب (یا اصلا مبدل کاتالیزوری) باعث تصادف نخواهد شد.

با این وجود، به محض اینکه متوجه گشته اید مبدل کاتالیزوری به سرقت رفته یا خراب شده یا می خواهید آن را تعویض نمائید می توانید به گروه تخصصی کاتالیست وان مراجعه کرده و با پایین ترین قیمت بهترین خدمات را دریافت نمائید.

تعمیر کاتالیزور دیگنیتی
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

رانندگی بدون مبدل کاتالیزوری خودرو به این معنی می باشد که غلظت های بسیار بالایی از مونوکسید کربن را دفع می نماید – انتشاری بسیار مضر. بیشتر مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در حین کار با خودرو در فضاهای بسته اتفاق خواهد افتاد.

علاوه بر آن، اگر کاتالیزور خودروی شما خراب شده است (مبدل کاتالیزوری مسدود، شکسته یا معیوب)، به شدت عملکرد موتور خودروی شما را مختل می نماید. بیایید ببینیم که چگونه رانندگی بدون کاتالیست بر خودروی شما تأثیر گذار خواهد بود.

اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد و اگر بدون مبدل کاتالیزوری رانندگی کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 اگر کاتالیزور خودروی شما خراب باشد چه علائمی از خود نشان خواهد داد.

صدای بلند لوله اگزوز: اگر متوجه شوید مبدل کاتالیزوری شما به سرقت رفته است، اولین چیزی که متوجه خواهید شد صدای بلندتر لوله اگزوز می باشد. شما همینطور متوجه بالا رفتن حجم سیستم اگزوز خودرو نیز در هنگام چرخاندن دور موتور خواهید گشت – که نادیده گرفتن آن بسیار دشوار خواهد بود.

عملکرد ضعیف: بدون سیستم اگزوز کامل، کاهش قابل توجهی در قدرت موتور مشاهده می نمائید. شتاب ضعیف، ایستایی و کمبود نیرو در شیب‌ها از

مواردی می باشد که امکان دارد با مبدل کاتالیزوری خودروتان مشکل داشته باشید.

همچنین امکان دارد متوجه چراغ چک موتور روشن شوید که وقتی اتفاق خواهد افتاد که ECU خودروی شما دیگر خوانش سنسور اکسیژن را از اگزوز نخواهد گرفت

بوهای شدید اگزوز: بدون مبدل کاتالیزوری، وسیله نقلیه شما امکان دارد بوهای قوی (و همچنین گاز مونوکسید کربن مرگبار که اصلاً بویی ندارد) منتشر نماید اگر نادیده گرفته شود، این دود اگزوز می تواند به داخل کابین نفوذ کرده و به طور بالقوه باعث یک اشتباه مرگبار گردد.

کاهش مصرف سوخت: وقتی ECU خودروی شما متوجه تغییری در غلظت دود اگزوز از سنسور اکسیژن خواهد شد، سعی خواهد کرد تا با تغییر سطح سوخت و جریان خروجی اگزوز از سیلندرهای موتور خودرو، عدم تعادل را برطرف نماید اگر کاتالیزور نباشد چه اتفاقی می افتد احتمالا باعث خواهد شد مصرف سوخت شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. ( خرید کاتالیزور )

 علاوه بر این، اگر چراغ چک موتور روشن شود، ECU امکان دارد قدرت موتور را تا رفع خطا محدود نماید.

خرابی انتشار گازهای گلخانه ای: خودروها باید مبدل های کاتالیزوری سازگار با کربوهیدرات را در هر ایالت نصب نمایند. اگر برای یک بازرسی سالانه بدون بازرسی بروید، در تست انتشار مردود خواهند گشت.

برای مطالعه بیشتر : تعویض کاتالیزور شرق تهران

امتیاز مطلب post