برای اینکه درباره بازیافت ضایعات کاتالیزور خودروها توضیحاتی در اختیارتان قرار دهیم بهتر است نخست درباره کاربرد کاتالیزور خودرو بیشتر بدانید :

کاتالیزور چیست؟
این کاتالیزور در اگزوز خودرو قرار دارد و وظیفه جذب گازهای سمی حاصل از احتراق سوخت را بر عهده دارد. در نتیجه نزدیک به نود درصد از گازهای سمی موجود در دود اگزوز خالص می شوند. این مشکل ضرورت و اهمیت این قطعه را در خودروها نشان می دهد.

طبیعتا این قطعه نیز مانند سایر قطعات خودرو عمر مفیدی دارد و سپس کارایی خود را از دست می دهد. به طور معمول، بسته به نوع کاتالیزور، عمر مفید آن سه تا چهار سال است. اما ضایعات کاتالیزوری که عمدتاً خاک های کاتالیست نامیده می شوند، ارزش بسیار بالایی دارند. زیرا حاوی فلزات گرانبهایی مانند پلاتین، پالادیوم و رودیم است.

ترکیبات موجود در خاک کاتالیزور
همانطور که در بالا ذکر شد، سل کاتالیزور حاوی فلزات گرانبهایی مانند پلاتین، پالادیوم و رودیم است. البته ممکن است برخی کاتالیزورها فقط پلاتین داشته باشند. یا حاوی پالادیوم و پلاتین یا پلاتین و رودیوم یا رودیم و پالادیوم باشد. همچنین عناصر دیگری مانند نیکل، منگنز، آهن، اکسید آلومینیوم، اکسید سیلیکون نیز وجود دارد.

بازیافت ضایعات کاتالیزور خودروها و مقدار فلزات گرانبها در آن

به طور کلی، برای بازیافت پسماندهای کاتالیزوری خاک، مانند هر نوع زباله دیگری، ابتدا باید توجیه اقتصادی آن بررسی شود. مهمترین عاملی که برای این منظور ارزیابی می شود، میزان فلزات گرانبها در کاتالیزورها است. مدل خودرو و سازنده آن پارامترهای مهمی در این زمینه هستند. به عنوان مثال، میزان فلزات گرانبها در کاتالیست پژو بیشتر از پراید است. از طرفی خودروهای خارجی کاتالیزورهای ارزشمندتری نسبت به خودروهای داخلی دارند.

نحوه بازیافت کاتالیزورهای زباله
برای بازیافت کاتالیزور به طور کلی از دو روش استفاده می شود: روش آبکاری و روش شیمیایی.

بازیافت کاتالیزور به روش گالوانیکی
روش گالکاری به عنوان رایج ترین روش بازیافت کاتالیزور و بازیابی فلزات گرانبها از آن شناخته می شود. برای این کار ابتدا با استفاده از سنگ شکن یا آسیاب گلوله ای این ضایعات را خرد کرده و داخل فر بریزید تا ذوب شود. آنها معمولا از سرب و اکسید نقره برای جمع آوری فلزات گرانبهای موجود در نقره استفاده می کنند. هنگامی که نقره سرد شد، فلزات گرانبها را می توان با استفاده از روش های شیمیایی جدا کرد. البته مس می تواند جایگزین سرب و اکسید نقره شود.

کاتالیزور برای چیست
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

بازیافت کاتالیزورها به روش شیمیایی و بازیافت ضایعات کاتالیزور خودروها

بازیافت کاتالیزورها به روش شیمیایی و بازیافت ضایعات کاتالیزور خودروهاروش شیمیایی به طور کلی کمتر از روش آبکاری موثر است. اما در مواقعی که میزان کثیفی کاتالیزوری کم باشد یا به فر دسترسی نداشته باشد می توان از آن استفاده کرد.
در این روش خاک کاتالیست باید آسیاب شود. سپس در اسید نیتریک یا اسید کلریدریک حل می شود. به این ترتیب، اگر فلزات اساسی در ترکیب کاتالیزور وجود داشته باشد، در اسید حل می شوند.
سپس بقایای آن را در اسید می ریزند تا پلاتین و پالادیوم حل شوند. پس از آن، هر دوی اینها نیاز به عجله دارند. رودیوم نیز به صورت حل نشده در محلول حفظ می شود.

لازم به ذکر است که بهره مندی از مهارت کافی برای کار کردن با اسیدهای گوناگون می باشد. در غیر این صورت می تواند بسیار خطرناک گردد.

قیمت خاک کاتالیست و بازیافت ضایعات کاتالیزور خودروها

 قیمت کاتالیست پژو، کاتالیست پراید و کاتالیست خارجی را می توانید از سایت کاتالیست وان به دست
آورید و یا با متخصصان ما در این زمینه در ارتباط باشید .ک
فروش خاک کاتالیزوری و یا خرید آن با قیمت کارشناسی از مهمترین مزیت های این سایت می باشد. به این ترتیب حتی الامکان از دخالت واسطه های تجاری در این معاملات جلوگیری شده و از قیمت های کارشناسی استفاده می شود.

هزینه تعمیر کاتالیزور

خرید کاتالیزور

امتیاز مطلب post