تعریف کارآیی کاتالیزور و آیا کاتالیزور قابل تعمیر است؟

درباره پاسخ به این سوال که آیا کاتالیزور قابل تعمیر است؟ باید بدانید که یکی از قطعات حساس و مهم که وظیفه تصفیه گازهای خروجی ناشی از سوخت خودرو را به عهده خواهد داشت، کاتالیزور می باشد. قیمت این قطعه تقریبا بالا است و همین امر باعث به وجودآمدن این سوال در ذهن دارندگان خودرو شده است که “آیا کاتالیزور قابل تعمیر است” یا “چگونه میتوان کاتالیزور را تعمیر نمائیم”. از آنجایی که سلامت این قطعه به خصوص برای تردد در فضای شهری دارای اهمیت بالایی می باشد در ادامه به طور تخصصی به بررسی و شناخت و همچنین تعمیر کاتالیزور در تهران، پرداخته خواهد شد.

عملکرد کاتالیزور

کاتالیزور یا  همان کاتالیست یکی از قطعات مهم از سیستم اگزوز خودرو می باشد که این قطعه ارزشمند وظیفه کاهش سطح آلایندگی سوخت خودرو را به عهده خواهد داشت.

این قطعات کاربردی از سه بخش اصلی فلزی، سرامیک مونولیتی با ساختار لانه زنبوری و یک پوسته بیرونی تشکیل می شوندکه طی فرایندهای شیمیایی، گازهای مضر و آلاینده های ناشی از احتراق سوخت را به گازهایی کم خطر تبدیل خواهند کرد. یکی از نکات مهمی که در مورد کاتالیزور باید حتما در ارتباط با کاتالیزور  در نظر داشته باشید، عمر مفیدکاتالیزورها می باشد  به طور میانگین توصیه خواهد شد که هر 3 الی 4 سال یکبار نسبت به تعویض این قطعه اقدام نمائید.

این قطعات توانایی فیلتر و تصفیه گازهای وارده را تا 90% دارا می باشند البته به مرور زمان با مسدود شدن منفذهای کاتالیزور این مقدار به تدریج کم خواهد شد، تا جایی که امکان دارد در صورت خرابی، علاوه بر اینکه گازهای سمی تصفیه نخواهند شد، به طور کلی کارایی کاتالیزور وارونه شده و میزان آلاینده های خروجی تا 50% افزایش نیز پیدا خواهند کرد.

آیا کاتالیزور قابل تعمیر است؟ و علت های خرابی کاتالیزور چیست؟

همانطور که توضیح داده شد، این قطعات دارای عمر مفیدی  می باشند و با گذر زمان به دلایل گوناگونی از جمله خرابی این قطعه دچار فرسودگی و از دست دادن کارایی خود خواهند شد. در ادامه به طور دقیق به بررسی علت ها و دلایل خرابی کاتالیزور خواهیم پرداخت:

  • مشکل دیر استارت خوردن و جرقه زدن

یکی از اولین علائمی ممکن است به علت خرابی کاتالیزورها اتفاق بیافتد؛ خرابی شمع خودرو و در نتیجه آن مشکلاتی مثل احتراق ناقص سوخت می باشد که به دلیل آن مقداری ناخالصی و سوخت بی کیفیت موجب مسدود شدن منفذهای کاتالیزور خواهد شد.

  • مسدود شدن منفذها و ساختار کاتالیزور

این عامل به خاطر احتراق ناقص سوخت و همچنین استفاده از سوخت های بی کیفیت که میزان ناخالصی آنها بیش از حد معمول می باشد، اتفاق خواهد افتاد.

  • تردد در جاده های پر پیچ و خم و عبور از دست انداز

شاید این موضوع در ابتدای امر مشکلی جدی به نظر نیاید، اما عبور از جاده های پر پیچ و دست اندازهای جاده ای باعث وارد شدن آسیب های فیزیکی به ساختار کاتالیزور می گردد که احتمال خرابی و خرد شدن سرامیک مونولیتی درون آن را بالا خواهد رفت.

  • گرم شدن بیش از حد مبدل کاتالیزور

به طور کلی دمای کاتالیست به خصوص در زمانی که واکنش های شیمیایی در حال انجام می باشد، بالا خواهد رفت. البته اگر به طور کلی دمای این قطعه به بیش از 800 درجه سانتیگراد باشد، این موضوع کمی نگران کننده است و باید آن را جدی بگیرید. متخصصین گروه تخصصی کاتالیست وان توصیه می نمایند در صورت مشاهده چنین مشکلی هرچه سریعتر به یک تعمیرکار در این زمینه مراجعه نمائید.

برای مطالعه بیشتر:  تعمیر و شستشوی کاتالیزور 207

مرکز تعویض کاتالیزور
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

آیا کاتالیزور قابل تعمیر است؟ و علائم و نشانه های خرابی کاتالیزور

آیا کاتالیزور قابل تعمیر است؟ و علائم و نشانه های خرابی کاتالیزورشناخت نشانه های خرابی کاتالیزور به خصوص برای آن دسته از اشخاصی که به درستی با عملکرد این قطعه آشنایی ندارند، میتواند کمک کننده باشد و در مسیر تعمیر کاتالیزور راهنما قرار بگیرد. همچنین قادر است از بروز مشکلات جدی و خرابی کاتالیزور به طور کلی جلوگیری کند. لیستی از نشانه های خرابی مبدل کاتالیزورها که میتواند در این مسیر راهنمای مالکان خودرو باشد، در توضیح داده خواهد شد:

  • کاهش شتاب خودرو
  • مصرف بیش از حد بنزین
  • استشمام بوی گوگرد ناشی از سوخت ناقص از اگزوز خودرو
  • مشکل استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو
  • دمای پایین کاتالیزور

سوال اصلی اینجاست که آیا کاتالیزور قابل تعمیر است؟

از آنجایی که کاتالیزور دارای قیمت بالایی  می باشد، تعداد زیادی از اشخاص به کمک روش هایی نظیر تعمیر و یا شستشوی کاتالیزور سعی در برطرف کردن مشکل و استفاده مجدد از این قطعه خواهند داشت، البته  در این مسیر باید به نکاتی توجه نمائید زیرا تعمیر کاتالیزور به معنی برطرف کردن مشکلات جدی نمی باشد و قبل از تعمیر؛ باید به بررسی و تست کارایی کاتالیزور پرداخته شود که در ادامه به طور دقیق تر به این موضوع  می پردازیم:

  • بررسی کاتالیزور و تست این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد در اولین مرحله از تست کاتالیزور باید در زمانی که خودرو خاموش خواهد بود و کاتالیزور سرد می باشد، این قطعه باز شده و به بررسی آن پرداخته خواهد شد. اگر صداهایی همچون سنگریزه از کاتالیزور به گوش رسد، یعنی سرامیک و ساختار داخلی مبدل به طور کامل خرد گشته و به هیچ عنوان قادر نخواهید بود تا نسبت به تعمیر آن بپرازید.
  • در مواردی که مشکلاتی نظیر رسوب گرفتگی باعث مشکل در عملکرد کاتالیزور گشته، میتوان توسط شوینده مخصوص مکمل انژکتور نسبت به تمیز کردن این قطعه اقدام نمائید. همینطور میتوان با ترکیب تینر و آب اگر شخص تخصص و مهارت لازم در این زمینه را داشته باشد، میتوان نسبت به تمیز کردن و شستشوی این قطعه اقدام نمائید.
  • یکی دیگر از علائم گرفتگی اگزوز، رسوب ناخالصی های سوخت به دلیل استفاده از سوخت بی کیفیت و همینطور سرعت پایین خودرو در هنگام حرکت می باشد. در چنین حالتی، پیشنهاد خواهد شد مسافتی را با سرعت بالا برانید، این کار باعث خواهد شد تا سوخت خودرو کامل سوخته و رسوب گرفتگی خودرو برطرف گردد. همچنین میتوانید به منظور بالا بردن بهره وری کاتالیزور، هر از چند گاهی از بنزین سوپر استفاده  نمائید
  • اگر که واشر سرسیلندر به طور کامل آب بندی نشده باشد و ترکیب آب و روغن وارد مبدل گردد، عملکرد این قطعه دچار مشکل گشته و نمیتوان از این قطعه به طور مجدد استفاده نمائید.

جمع بندی و سخن پایانی

همانطور که گفته شد، کاتالیزور یکی از قطعات اصلی در سیستم سوخت رسانی خودرو می باشد که به کمک آن سطح آلایندگی سوخت تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که این قطعه قابل حذف نبوده و در صورت حذف و یا عملکرد نادرست آن، قادر به دریافت گواهی معاینه فنی نخواهید بود. اما میتوان اگر که آسیب جدی به سیستم کاتالیزور وارد نشده باشد، با تکنیک هایی نظیر شستشوی کاتالیست نسبت به تعمیر آن اقدام نمائید

گروه تخصصی کاتالیست وان  یکی از فروشگاه ها و مراکز معتبر که سال ها است در زمینه فروش کاتالیزور انواع خودروها و همینطور تعمیر کاتالیزور فعالیت دارد. شما میتوانید به منظور خرید این قطعه و یا کسب مشاوره رایگان در این زمینه از وبسایت این مجموعه بازدید کرده و با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.

امتیاز مطلب post