تبعات حذف کاتالیست ها از روی خودروها :

مبدل یا کاتالیزور قطعه ای است که در قسمت اولیه اگزوز خودروها نصب می شود و گازهای سمی و آلاینده خروجی از محفظه احتراق را در اثر واکنش های شیمیایی به گازهای ایمن و بی ضرر تبدیل می کند و در نتیجه به کاهش آلودگی هوا کمک می کند. این قطعه در انواع مختلفی تولید شده و بسته به نوع خودرو و مصرف سوخت بر روی آن نصب می شود. وظیفه این قطعه تبدیل گازهای سمی مانند مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن و مشتقات آن و همچنین کربوهیدرات ها به گازهای ایمن مانند دی اکسید کربن، نیتروژن و مولکول های آب می باشد.

مبدل کاتالیزوری یا کاتالیزور قطعه ای است که در قسمت ابتدایی لوله اگزوز خودروها نصب می شود و گازهای سمی و آلاینده های خارج شده از محفظه احتراق را در اثر واکنش های شیمیایی به گازهای ایمن و بی ضرر تبدیل می کند و در نتیجه آلودگی هوا را کاهش می دهد. . این قطعه در انواع مختلفی تولید شده و بسته به نوع خودرو و مصرف سوخت بر روی آن نصب می شود. وظیفه این قطعه تبدیل گازهای سمی مانند مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن و مشتقات آن و همچنین کربوهیدرات ها به گازهای ایمن مانند دی اکسید کربن، نیتروژن و مولکول های آب می باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم خرابی کاتالیست و همچنین تاثیر باز شدن کاتالیست بر روی خودرو بپردازیم.

مبدل کاتالیزوری مطابق با استانداردهای زیست محیطی خودروها بر روی اگزوز نصب می شود و امروزه تمامی خودروها به این مبدل مجهز هستند. در این مقاله قصد داریم با معرفی این قسمت به بررسی تاثیر باز شدن کاتالیزور یا کاتالیزور خودرو بپردازیم و همچنین به علائم خرابی کاتالیست پرداختیم.

تبعات حذف کاتالیست ها از روی خودروها و عمر مفید آن

عمر مفید این قطعه زمانی به پایان می رسد که منافذ اسفنج مسدود شده و سطح موثر با گازهای خروجی پوشانده شود و قطعه دیگر نتواند گازهای خروجی را تصفیه کند. از جمله عواملی که باعث کاهش طول عمر این قطعه می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد: دمای بالا، مسمومیت قطعه در اثر تماس با گازها و مواد سمی خارج شده از موتور و همچنین ضربه های اگزوز باعث افزایش چسبندگی، مسدود شدن منافذ و تبدیل شدن سطوح آن می شود. پوشش داده شده است که باعث کاهش اثربخشی آن می شود.

همچنین عملکرد ضعیف و نامناسب موتور باعث آسیب دیدن شمع ها، سیم ها و انژکتورهای سیلندر می شود که باعث احتراق ناقص سوخت و ارسال گازهای تولیدی به این قطعه می شود که در نهایت باعث کاهش طول عمر آن می شود. به طور متوسط ​​طول عمر مبدل کاتالیزوری حدود 4 سال است و خودرو پس از طی 50000 تا 60000 کیلومتر نیاز به تعویض دارد. البته مبدل های کاتالیزوری نصب شده روی خودروهای تولید داخل باید پس از طی حدود 80 هزار کیلومتر تعویض شوند.

تبعات حذف کاتالیست ها از روی خودروها و علائم خرابی آن

تبعات حذف کاتالیست ها از روی خودروها و علائم خرابی آنعلائم زیر نشان دهنده آسیب دیدگی این قطعه است و در صورت بروز این علائم باید در اسرع وقت آن را با قطعه جدید تعویض کنید.

1- اولین علامت افزایش غیرعادی مصرف سوخت است که هنگام رانندگی متوجه آن می شوید.

2- افت شتاب هنگام شتاب گیری از دیگر نشانه های خرابی این قطعه است.

از کجا بفهمیم کاتالیزور خودرو سالم است ؟
بیشتر بخوانید
مرکز تخصصی تعمیرکاتالیزور

3- اگر خودرو با استارت های مکرر روشن نشود یا دیر استارت بزند ممکن است نشان دهنده خرابی این قطعه باشد.

4- در تست آلایندگی خودرو شما نمره پایینی دریافت می کند که نشان دهنده خرابی کاتالیست است که نمی تواند گازهای آلاینده را کاهش دهد.

5- روشن شدن چراغ کنترل از دیگر نشانه های خرابی این قطعه است.

6- استشمام بوی نامطبوع تخم مرغ فاسد که به مرور زمان بدتر می شود ممکن است نشانه خرابی کاتالیزور باشد.

7- عملکرد ضعیف و ضعیف موتور که همراه با ارتعاشات است، نشانه خرابی کاتالیزور است.

8- کاهش دمای کاتالیست می تواند یکی از نشانه های خرابی کاتالیست خودرو باشد. زیرا برای کارایی این قطعه باید دمای آن به حدود 700 تا 800 درجه برسد و اگر دمای آن پایین باشد می توان آن را معیوب تشخیص داد.

9- آخرین علامت خرابی کاتالیزور خودرو تکان دادن قطعه با دست در زمان توقف و سرد بودن خودرو است و اگر صدایی شبیه به حرکت سنگریزه در داخل آن شنیدید ممکن است نشانه ریزش شبکه داخل کاتالیست باشد.

اثرات و  تبعات حذف کاتالیست ها از روی خودروها

مبدل کاتالیزوری می تواند تا 90 درصد از گازهای سمی و آلاینده های خروجی موتور را خنثی و تصفیه کند. این قسمت هیدروکربن های حاصل از احتراق ناقص در موتور و سوختن جزئی را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند. این قطعه همچنین می تواند اکسید نیتروژن را به گاز نیتروژن تبدیل کند و به طور کلی مبدل کاتالیزوری تاثیر زیادی در کاهش گازهای آلاینده خودروها دارد. بنابراین یکی از معایب باز شدن کاتالیست خودرو (باز کردن کاتالیست خودرو) می تواند افزایش آلایندگی خودرو و آلودگی هوا باشد.

یکی دیگر از اثرات منفی حذف کاتالیزور از اگزوز کاهش شتاب خودرو است. زیرا کاتالیزور دارای سنسور اکسیژن است که با استفاده از ECU یا مغز هوشمند خودرو، اکسیژن مورد نیاز برای احتراق سوخت را تنظیم و کنترل می کند و با تنظیم ورودی هوا، احتراق سوخت متناسب با دور موتور است. با حذف مبدل کاتالیزوری و عدم ارتباط با سنسور، میزان هوای ورودی به محفظه احتراق از تنظیم خارج شده و متناسب با دور موتور نیست، این امر باعث احتراق ناقص می شود که باعث سایش قطعات موتور می شود. . علاوه بر افزایش آلودگی که منجر به کاهش قدرت موتور و احتمالاً کاهش شتاب خواهد شد.

حذف مبدل کاتالیزوری نیز می تواند باعث ایجاد صدای اضافی از داخل موتور شود. زیرا این مبدل با صدای خروجی از موتور تداخل دارد و به عنوان مسدود کننده صدای موتور نیز محسوب می شود.

سخن آخر :

مبدل کاتالیزوری یکی از عناصر ضروری خودرو برای کاهش آلودگی هوا است. این قطعه که نوعی تصفیه کننده گازهای خروجی موتور به حساب می آید، در صورت برداشتن، باعث افزایش جریان گازهای سمی و آلاینده می شود. این کار باعث کاهش شتاب خودرو و ایجاد صداهای غیرعادی از موتور می شود. در ضمن بنا به توصیه برخی افراد ناآگاه و غیر متخصص برخی از رانندگان این قطعه را از اگزوز خارج می کنند و در اینجا به رانندگان عزیز توصیه می شود آن را از اگزوز باز نکنند.

بازیافت ضایعات کاتالیزور خودروها

شستشوی کاتالیزور کلیه خودروها با مواد نانو

امتیاز مطلب post